vrijdag 11 mei 2012

Kan één waterdruppel in de oceaan verschil uitmaken?


In de Stille Oceaan drijft een eiland van plastic afval zó groot, dat je er helemaal akelig van wordt!

En hier worden,  overal waar je komt, je boodschapjes automatisch in een plastic zakje gestopt … Hema, Blokker, Zeeman.… ongevraagd! En wordt je wat meewarig aangekeken als je zegt dat je liever geen plastic zakje wil vanwege het milieu…!

Gelukkig scheiden wij - sinds kort - hier in Nederland ons plastic afval, al begrijp ik, dat lang niet iedereen hier zijn best voor doet. Er wordt veel over geklaagd. Blijkbaar vinden veel mensen het lastig om de moeite te nemen een extra afvalbak neer te zetten en er speciaal voor naar de glas- en plasticbak te lopen…

Lupineke heeft maar eens een stoffen tasje genaaid, voor in de handtas. Voor de onverwachte of geplande kleine boodschapjes. Zodat ik in de winkels bewust mijn plastic tasje kan weigeren J! En met een grote smile mijn eigen stoffen tasje kan pakken!

“Echt zo’n oma-tasje”, zei de jongste met een blik van: “Oooohhhh, mijn moeder weer!!!”


’t Was zó gemaakt, een fluitje van een cent! En… ik werd er blij van!


En het kan best wezen, dat het allemaal niet uitmaakt, dat ene plastic tasje van mij wat ik weiger per week … en dat ik voor gek loop met mijn truttige “Oma-tasje”…



Maar ik geloof ik de kracht van de waterdruppel!  


Die ene waterdruppel die wel degelijk het verschil uitmaakt J

38 opmerkingen:

  1. Ik heb altijd zo'n tasje bij van nylonstof, je weet wel van die 1 euroshop, maar dit is natuurlijk veel leuker. ik ga je na-apen. alweer een druppel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is hetzelfde tasje, hiervan heb ik het patroon nageaapt!

      Verwijderen
  2. Deze oma heeft er ook zo een. Overigens zijn er in mijn buurt winkels die vragen of je een zakje wilt. O.a. het Kruidvat.
    O ja....wat heb je een leuk tasje gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed bezig! Leuk idee het tasje, ga ik nadoen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat "oma' tasje.
    Ik vind hem geweldig.
    En ik weet niet hoe oud je jongste is.
    maar het is al gauw tuttig haha.
    Fijn weekend.
    Groetjes, Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik voel helemaal met je mee! Ook ik weiger die plastic tasjes, 'k wordt er niet goed van... Tegenwoordig vragen ze het ook vaak "wil u d'r een tasje om?" En dan sta ik daar gewoon met mijn (boodschappen)tas...
    Bovendien wil ik helemaal geen reclame maken en dat doe je wel als je met plastic tasjes gaat lopen... Nee hoor, hier altijd een nylontasje in m'n schoudertas en een (effen) linnen exemplaar. Voldoet prima!
    Het is waar dat mensen vaak opkijken, maar ik ben graag een beetje dwars, dus ik zit er echt niet mee...
    Jouw tasje is absoluut niet tuttig hoor, ben je mal! Hier thuis gooien we alles op de generatiekloof als we elkaars mening niet delen, hahahaha...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is alles behalve een truttig oma-tasje. Ik vind hem super leuk! Ik ga ook een druppel verschil maken. Goed idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik heb altijd linnen tasjes en van die jute voor als ik wat meer nodig heb. Haha en die reactie van je jongste hoor ik hier ook zó vaak!!! Dat is nou van hetzelfde soort als wat ik gisteren over hun kleding van vroeger schreef ;). maar dat geeft niet...wij gaan lekker voor elke druppel! Deze is zóveel leuker dan die linnen van mij...goed idee! Liefs, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb ook zo'n tasje.. Ik vond mijn moeder vroeger ook snel gek bezig, nu is dat helemaal veranderd! Elke druppel telt mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mijn moeder haakte vroeger een netje,die je in een gehaakt hoesje deed .Het hoesje was versiert met een gehaakt bloemetje-reuze handig! 'k Gebruik het nog steeds.Mijn schoudertas is een patchworktas en die gebruik ik ook voor boodschappen.Krijg ik toch een plastic tas--soms kan het niet anders--dan gebruik ik die als prullebakzak.
    Dit tasje van jou is veel leuker dan een uit de winkel. 'kBen benieuwd hoeveel tasjes daar straks van in de winkel te zien zijn.Weten we precies wie deze blog gelezen heeft.
    fijn weekend
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mijn moeder heeft vroeger boodschappennetjes gehaakt.De bodem was een hoesje waarin het netje opgeborgen werd.Een gehaakt bloemetje versierde het hoesje.
    Zelf heb ik altijd een patchwork boodschappentas bij me.Mocht er soms toch een plastic tas nodig zijn,dan wordt dat na afloop als prullebakzak gebruikt.
    fijn weekend
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja jouw plastic zakjes maken wel een verschil, ik neem altijd tassen mee als ik ga shoppen en weiger ook alle plastic zakken, gewoon doorgaan en genieten van je gave "Oma" tasje! Ik geef ook ongevraagd gegeven zakjes terug en vertel ze dan dat ik daar geen behoefte aan heb, de volgende keer als het vragen weigeren en anders gewoon weer alles uitpakken en teruggeven, ik sta niet voor gek, maar zij wel! Dag kanjer, knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  12. het is een beeldig tasje geworden volgens mij zeeuwse lapjes ,kan niet missen .heb ook altijd mijn eigenmaaksel bij me,maar pas jij maar op volgens mij krijg je hier bestellingen op!!!!hi hi gr marloeskreatief P.s recept prima

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een heel mooi tasje heb je gemaakt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik doe ook niet meer mee aan die afvalberg. Ik heb nu zo'n vierkante naturel kleurige tas bij me, maar een zelfgemaakte is natuurlijk veel leuker en er kan meer in. Je hebt dus al heel wat na volgers en er zijn al heel wat druppels..... Sommige winkels geven geen plastic tasje; je moet er om vragen als je het wilt. Ik niet dus...
    Groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hmmmmm "hippe" oma tas ;-)_ Hier vragen ze toch echt of je een zakje wil en dan zeg ik ook nee, heb meestal een katoenen tasje bij me. Dat draagt ook veel prettiger, toch. Dat zijn al heel wat druppels meer.

    alvast een goed weekend. dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Supermooi en uit mijn hart gegrepen! In mijn winkel deel ik ook tasjes uit (kan ik niet onderuit), maar zoveel mogelijk in papieren zakjes (knoopjes los verkopen is niet handig). Ik zeul ook altijd met mijn eigen tassen en ik ga je ideetje linken hoor! (Ben ik natuurlijk apetrots op dat rooie schortenbont dat ik al op verschillende blogjes ben tegengekomen...)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. nouuuuuu zo'n tutig oma tasje daar ben ik gek op en ik vind hem super !!
    Ga ik ook eens maken handig voor als je onderweg bent.
    En afval scheiden daar ben ik fan van natuurlijk voor het milieu, maar ook voor mijn geldknip. De afval zakken zijn hier erg duur. Vandaar.
    Groet Albèrtje

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Nou als dat tasje tuttig is ........Het is super cool.Ik heb ook altijd een nylon tasje in mijn tas en loop te sjouwen met een rieten mand als ik naar de markt ga. Niks plastic.
    Fijn weekend
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ja hoor, ik ben het helemaal met je eens. Wij kunnen het verschil maken. Overigens hoor ik in de winkels hier in het dorp steeds vaker de vraag of je wel een tasje wil.
    Elke druppel watet doet er toe, zeker. Wel jammer dat de grote vervuilers, die een stroom water zouden kunnen toevoegen, het meestal laten afweten!!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Zo, ik ben blij om te lezen dat ik niet de enige gek ben!!! Ook ik heb altijd mijn eigen tasje mee en ongevraagd douwen ze je plastic door de strot!!! Een paar jaar geleden vroegen ze tenminste of je een tasje wilde, nu krijg je ze ongevraagd. Ik lees toch al een hoop druppels en "verbeter de wereld, begin bij jezelf" !!

    Ik heb een ontzettend gaaf netje gehaakt, lekker retro....

    groetjes,
    Carole

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk Carole!! Ik las al meer reacties over gehaakte netjes, ben heel benieuwd hoe ze uit zien :)!

      Verwijderen
  21. Prima idee dat tasje. En helemaal niet oma-achtig! Ik zag de plastic soep nog op het jeugdjournal de afgelopen week en zoals met alles is het gewoon klein beginnen... Gezellig weekend Anny.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hippe tas hoor.
    Ik zeg ook vaak dat ik geen plastic tas hoef.
    Het zijn de kleine dingen die het doen.
    Fijn weeknd, gr Fenna.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Zou iedereen dit maar doen dan werd die druppel een flinke hoosbui.
    Ik vind je tasje ...super... niks OMA...
    Fijne moederdag lieve groet nelly

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een super idee! Je hebt er wel een heel mooi exemplaar van gemaakt. Ik heb zelf ook altijd een opvouwbaar tasje bij me en sta er al mee klaar voordat ze maar kunnen vragen of ik plastic wil... Ik heb een tas van Zpagetti gebreid en die is ook reuze handig: die stof rekt mee, zodat er een heleboel spullen in kunnen :)

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Zelf gebruik ik al zeker 25 jaar linnen tasjes, gemaakt van zeeuws schortenbont. Mijn moeder maakte ze altijd voor ons (mij, mijn zus en mijn moeder zelf). Ik bracht de stof mee "van de overkant" = Walcheren. Als ze vuil waren / zijn gaan ze lekker in de was. Als er van een of meerdere de hengsels versleten waren, zetten we er nieuwe oren/hengsels aan. Zodat we nu wel eens tasjes hebben met "vreemde" oren eraan. Een aantal jaren geleden keken de mensen vreemd op, als je met zo'n tasje boodschappen ging doen. Maar aangezien zeeuws schortenbont weer helemaal "in" is, krijg je er nu weer veel leuke reacties op.
    Jouw tas is zeker ook het navolgen waard.
    Groetjes,
    Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Een vrolijk tasje....ik zal eens een foto sturen van mijn tasje DAT IS PAS ECHT TRUTTIG !!
    groetjes Lies H

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat een superleuk tasje! Ja, het is inderdaad handig om er eentje bij je te hebben. Meestal probeer ik boodschappen te doen met m'n mand, maar zo'n tasje is ook nog 'ns leuk om te maken. Ga ik ook doen.
    Fijn weekend...

    BeantwoordenVerwijderen
  28. het is een schitterende tas en alle baten helpen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik lees hier 31 reacties waarvan de meeste mensen zeggen een eigen tasje mee te nemen en het plastic tasje te weigeren.... Er vanuit gaande dat je per week 1 tasje krijgt dan zijn dat toch 31 tasjes. In een jaar maakt dat toch 1612 tasjes. Als we dat met zijn allen dat tien jaar vol kunnen houden dan zitten we op 16120 tasjes... Wie had het hier over een druppel? Volgens mij gaat dit al aardig richting een golf! Ik ben om en neem mijn eigen tas mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Goed zo! Ik heb ook altijd een opgevouwen tasje in mijn handtas. Heel handig en inderdaad nog goed voor het milieu ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Vreselijk, die plastic soep. Naast tasjes en zakjes drijft daar nog veel meer in de zee en dieren krijgen het in hun maag en kunnen dood gaan. Plastic zakjes lijken in de zee verdacht veel op kwallen en dat maakt zeedieren in de war.
    Goed idee van je, zo'n tas van textiel! Ik heb er zelf ook een aantal, je vouwt ze op, in een etuitje ermee, en neemt ze zo mee in je schoudertas. Menigeen heeft me al gezegd hoe handig ze dit vinden. Voor mij dus ook geen plastic tasjes, ook niet in de winkel voor groenten of fruit. Neem gewoon mijn eigen zakje mee :)

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Lieve Lupineke,

    hier worden wij nu blij van, van zulke leuke acties. Prachtige tas en je voorkomt er een hoop nare overbodige plastic tasjes mee. Ze zijn echt niet onschuldig, kijk maar eens op onze website! Lieve groetjes, Hanneke van www.plastictasvrij.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Goed van je om nog eens te benadrukken dat ook de 'kleine' dingen invloed hebben. Als we allemaal bij onszelf kijken wat voor druppels bij te kunnen dragen stroomt de oceaan uiteindelijk toch wol..... Ik ga in ieder geval tijd maken om ook weer eens wat tasjes te naaien, voor mezelf en om weg te geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Prachtigge tas. In Staphorst worden deze tassen Karbiezen (Karbies) genoemd.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Deze heb ik even gemist. Wat een mooie tas! Waar heb je het patroon vandaan, of heb je het zelf gemaakt? Zou er zó mee weglopen. Oude oma of niet! ;o)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...