zaterdag 9 juni 2012

Andertje…

Allemaal hebben we wel zo’n boek - of misschien wel meer dan één - dat een onuitwisbare indruk op je maakte toen je het als kind las… en wat je altijd bij is gebleven…!

Zo’n boek las ik ooit als jong meisje uit onze kleine dorpsbibliotheek…

Ik herinner het me nog heel goed, het was een groot oud boek met een blauw linnen kaft…  ‘Andertje’ heette het. Op de voorkant een tekeningetje van een klein hollend meisje… Als je het open deed, rook je zo’n typische oude boekengeur, heel apart…


Ik las het verhaal over Andertje in een ruk uit, en vond het toen het mooiste boek wat ik ooit gelezen had! Het was zo’n vreselijk zielig verhaal, het ging over een weesmeisje, dat dus Andertje genoemd werd, maar eigenlijk een heel mooie Franse naam had, Mignon, en dat geroofd bleek te zijn van haar echte ouders! 


Maar daar kwam je aan het einde van het verhaal pas achter…  Gelukkig liep het uiteindelijk met Andertje allemaal goed af, een voorwaarde natuurlijk voor een mooi kinderboek!

En kijk toch eens wat een geweldige tekeningen er in stonden… schattige boerenmeisjes in Zeeuwse dracht..!


Want wat ik helemaal zo bijzonder vond, was dat het verhaal zich afspeelde in mijn eigen dorp! Aan de tekst in het verhaal kon je aflezen dat het verhaal zich afspeelde in Domburg, al stond dit niet zo specifiek vermeld...


Jarenlang heb ik vergeefs naar het boek van Andertje lopen zoeken in de hoop, dat ik het terug zou vinden… Maar niemand kende het, of had er ooit van gehoord! Nou was het ook best lastig zoeken, zonder naam van de schrijver natuurlijk!


Er was wel een ander boek wat ik regelmatig tegen kwam, en wat redelijk bekend was in onze contreien, een enigszins vergelijkbaar boek. Dat was het boek ‘Laurientje’, geschreven door J.M. Selleger-Elout. Deze dame had ooit op ons dorp gewoond, en had een boek geschreven over een dorpsmeisje en haar belevenissen.


Het verhaal van Laurientje leek best wel wat op dat van Andertje en had eenzelfde soort tekeningen, dus de gedachte dat de twee boeken van dezelfde schrijfster afkomstig zouden moeten zijn lag redelijk voor de hand.


En geheel onverwacht kwam ik ‘Andertje’ tenslotte zo maar tegen, op een boekenmarkt in een boerenschuur tijdens een fietstochtje op het eiland, een paar jaar geleden…! En blij dat ik er mee was!! 


En inderdaad was ook 'Andertje' geschreven door J.M. Selleger-Elout, wat ik al vermoedde! 


Wie was deze Johanna Madeleine (roepnaam Nancy) Elout eigenlijk? En waarom schreef ze kinderboeken over boerenkindertjes uit een Zeeuws dorpje?

Nancy Elout werd in 1875 in Utrecht geboren, als dochter van Cornelis Pieter Jacob Elout. Vader Elout en zijn gezin verhuisden twee maanden na de geboorte van Nancy (of Zus, zoals ze ook genoemd werd) naar het Zeeuwse Domburg, omdat hij daar als burgemeester benoemd werd. In Domburg woonde ook de oma van Nancy van vaderskant, waar zij erg goed mee kon opschieten. Als jong meisje voelde Nancy Elout zich een buitenbeentje in het dorp, omdat zij als burgemeestersdochter een hoge status had en uiteraard geen klederdracht droeg, zoals alle andere dorpsmeisjes. Gelukkig raakte zij al snel bevriend met Mies Drabbe, die even oud was als zij en die haar vakanties in Domburg doorbracht. Nancy leerde piano spelen, orgel en viool. Daarnaast leerde zij ook tekenen en schilderen, borduren, breien en haken. Zij schreef al verhaaltjes vanaf haar tiende jaar, maar verscheurde die ook weer net zo makkelijk…

Toen zij twintig was vertrok Nancy Elout naar Den Haag, waar zij een tijdlang in het Bronovo ziekenhuis werkte, wat door haar tantes gesticht was. Zij schreef in deze periode vele gedichten. In Geneve ontmoette ze Ernest Louis (Tenno) Selleger, scheikundig ingenieur en later hoogleraar Papierkunde, waarmee ze in 1905 te Domburg in het huwelijk trad. Na het huwelijk en de geboorte van hun twee zoontjes Levinus en Sven woonde het gezin Selleger in Hees bij Nijmegen en vervolgens in Bergen (NH). Nancy Selleger-Elout was een natuurmens, en zij verdiepte zich o.a. in astrologie en theosofie om haar belangstelling naar menselijke drijfveren te onderzoeken.

Nancy Selleger-Elout begon pas echt met het schrijven van boeken toen haar kinderen volwassen waren. In 1931 verscheen haar eerste boek Laurientje, een jaar later volgende de boekjes Keesje Peterselie en Lijsje Lorresnor. Dit laatste boekje zou haar meest bekende boek worden.


Aan het eind van de tweede wereldoorlog werd het huis van de familie Selleger in Ubbergen door een Duits bombardement verwoest, waarbij de familie al haar bezittingen verloor.. maar zelf gelukkig in leven bleef! Nancy Selleger-Elout overleed uiteindelijk in 1957 te Bergen op 82-jarige leeftijd. Haar echtgenoot overleefde haar nog tien jaar.


Nancy Elout heeft een kleine twintig kinderboeken geschreven, waarvan er zich drie in Domburg afspelen. Er blijkt namelijk nog een derde Zeeuws boekje te zijn, met de titel ‘Marian en Marion’. Mijn oma kende het nog van vroeger, en zou het graag nog eens terugzien…


De tekeningen in Laurientje en Andertje zijn gemaakt te zijn Johanna Bernadina (Dien) Midderigh-Bokhorst (1880-1972). Zij reisde er, samen met Nancy Elout, speciaal voor af naar Zeeland. Dien Midderigh-Bokhorst was aquarellist, graficus, illustrator, tekenares en lithografe, en vooral bekend als illustratrice van kinderboeken en schoolplaten.

De prentjes die zij maakte voor de Zeeuwse boeken van Nancy Selleger-Elout zijn zeer levensecht getekend en bevatten veel kloppende details, kijk alleen al naar de kleding!


De afbeeldingen lijken in bepaald opzicht wel wat op de tekeningen van Rie Cramer, maar hebben toch een heel eigen stijl. 


En.. Lupineke vindt ze super!

Via Internet is inmiddels het derde boekje, Marian en Marion, besteld (ergens in Belgie nota bene) en ik hoop het eerdaags met de post te ontvangen! Hopelijk is het net zo’n fraai boekje met verhalen en tekeningen uit vervlogen tijden, als de andere twee…!

35 opmerkingen:

  1. De brievenbus en de postbode ....
    spannend hoor
    Veel plezier met het derde boekje !
    Ik had nog niet van Andertje gehoord ... mooie tekeningen vind ik ook :o)
    Groetjes,
    Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh dit stukje brengt een hele dierbare jeugdherinnering naar boven en wel het boek 'MARISKA DE CIRCUSPRINSES' van Sandor Kis.
    Ik heb het boek nu niet meer, maar toen ik het nog had, lag het al helemaal uit elkaar want ik heb het echt stúk gelezen.
    Ook dit boek gaat over een meisje dat ontvoerd wordt en uiteindelijk in het circus moet gaan werken. Natuurlijk loopt het goed af, maar ik weet nog dat ik de eerste keren tranen in mijn ogen kreeg tijdens het lezen.
    Dank je wel voor het naar boven brengen van deze fijne herinnering!

    Groetjes Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk verhaal en wat een enige tekeningen! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. We hebben denk ik allemaal wel zo'n boek . Van deze heb ik nooit gehoord maar kan me voorstellen hoe je dat als kind ervaart. Zóóó zielig. Ik kon en kan tranen met tuiten huilen bij zielige boeken(indertijd tot groot plezier van mijn plaagzieke broertjes).De illustraties van je boekjes zijn heel mooi. Leuk dat je dat derde boek ook hebt gevonden.
    Fijne zondag.
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Lupineke,
    Zoals je schrijft over het boek, ik ruik het helemaal als je het openslaat... (heb een snuffeltic!!)
    Mooie illustraties en ik kan wel begrijpen dat zij zich totaal niet op haar gemak voelde bij de Zeeuwse meisjes in Domburg. Maar ik heb altijd begrepen dat Domburg zo'n kunstenaarskolonie was, of was dat pas nadat zij uit Domburg vertrokken was?
    Heel leuke log!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuke boeken en vooral de tekeningen zijn prachtig. Wat geweldig dat je de boeken op het spoor bent gekomen! Af en toe even aaien.... :-)
    Groeten,
    Jeanet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuk onderwerp en wat schrijf je toch pakkend. Enig om dit te lezen en wat een prachtige tekeningen. gr. Carin

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb met verbazing je verhaal zitten lezen: ik heb er nog nooit van gehoord, en ik vind het heel leuk hoe je er over schrijft.
    De tekeningen zijn inderdaad heel goed, en je hebt me heel nieuwsgierig gemaakt.
    Als je het andere deeltje heb, laat het dan eens zien in een blogje...
    Groetjes Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het is bijna bedtijd en ik lees nog je blog.
    Wat een geweldig verhaal, en mooi die oude boekjes,
    De prenten zijn prachtig.
    Van de boekjes had ik ook nog nooit gehoord,
    Toen ik pas kon lezen, kreeg ik mijn eerste kerstfeest boekje. Het zwarte poesje van WG vander Hulst. weet het nog, een dierbaar bezit, zo kort na de oorlog
    Prettige Zondag Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De tekeningen en afbeeldingen alleen al zijn zeer de moeite waard, dan heb ik het nog niet eens over herinneringen die zo dierbaar zijn...!
    Schattige boekjes zijn het.
    Lieve groet.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat fantastisch dat je nu ook dat derde boekje in je bezit krijgt... Wat een boeiend verhaal schrijf je over dit onderwerp. Ook ik had er nog nooit over gehoord. Wat een prachtige tekeningen.... Kan me voorstellen dat je superblij bent en we horen vast nog wel iets over Marian en Marion......tot een volgende keer en groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Verhaaltjes en prenten uit je jeugd blijven je een heel leven bij. Dit is echt een boek voor jou. Wat een heerlijke plaatjes. Volgens mij is het niet zo dat jij het boek gezocht hebt maar heeft het boek jou gezocht en is het heel blij weer thuisgekomen te zijn ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat mooi, zo'n zoektocht en fijn dat die uiteindelijk resultaat opleverde! Je hebt er een prachtig verhaal van gemaakt.
    Ik kan me van vroeger 'Paul's avonturen in Limburg' herinneren, een jeugdboek van mijn vader (25 cent in de jaren 20). Hij had het stuk gelezen en de eerste pagina's ontbraken maar dat mocht de pret niet drukken. Ik weet niks meer van de inhoud, schrijver onbekend. Maar het was heel spannend! Daar ging ik voor als kind: spannende boeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat leuke boeken zijn dat!
    Lijsje Lorresnor ken ik wel,maar de andere niet.
    Heerlijk jeugdherinneringen als ze zo mooi zijn.
    Geniet van je mooie boeken en zonnige zondag.
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Geniet van je derde boekje wat er al gauw aan komt, ik kan me zo goed voorstellen dat je vol spanning er naar uit kijkt. Je hebt een leuk blogje geschreven en prachtige foto's geplaatst!
    Fijne zondag

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dit verhaal leest alsof het een boek is. Alles loopt goed af! Heerlijk! Ik kan mij voorstellen dat een verhaal over Andertje (wat een super naam!) je bij blijft. Auckje

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Vroege had je niet zoveel boeken in huis.....dus wat je had werd steeds herlezen..nou hadden we zo'n dun boekje met slappe kaft en dat was zo'n zielig verhaal.ik werd er helemaal ziek van....en toen heb ik het achter de houten lambrizering laten glijden....kon er niet meer tegen.
    Inmiddels is die tere kinderziel wel wat harder geworden/
    Ga ook kijken op de rommelmarkt of ik iets van deze schrijfster kan vinden. Enig !!!
    L.H.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat leuk dat je zo het werk van deze schrijfster aan het verzamelen bent.
    Heerlijk die nostalgie, he? Inderdaad heel mooie tekeningen, ik kan me voorstellen dat je daar door geraakt werd.
    Heel veel plezier ermee!
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat leuk dat je ook boekje drie binnenkort in je bezit zult hebben! Ik ben op zoek naar boeken van Daan Zonderland en denk met veel heimwee aan uren lezen samen met mijn zusje, hoofden onder de dekens en bij het licht van een zaklantaarn, omdat het licht allang uit moest! Wat zijn onze jeugdherinneringen toch kostbaar! Knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ben nu al nieuwsgierig naar het derde boekje wat enig dat je dit laat zien met die mooie leuke plaatjes,ken het helemaal niet maar zit hier ook aan de andere kant van het land,erg leuk om te lezen Gr. Marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  21. O wat heerlijk zo'n boekje uit de oude doos.
    en wat een mooie plaatjes heerlijk om dat te lezen en te bekijken.
    Ik ken het niet .
    Gr Albèrtje

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Voor wie nog interesse heeft in het boek: http://boekwinkeltjes.nl/uitgebreid_zoeken.php?schrijver=&titel=andertje&overig=&tweedehands=1&nieuw=1

    Op die site vind je nog veel meer boeken van deze schrijfster Stefanie.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Leuk die kinderboeken te zien.
    Groetjes,

    Beertje Zonn

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Lijsje Lorresnor, dat ik dat boek hier terugzie. Ik heb het ooit van mijn vader voor mijn verjaardag gekregen en heb het bijna stuk gelezen. Uitgeleend en nooit teruggekregen. Zo jammer want mijn vader had voorin nog iets geschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat heerlijk dat je dit allemaal terug vindt. Ik heb zelf ook zo'n "verloren" boek nog steeds ergens achter in mijn geheugen zitten. het heette Geertje en ik heb het meerdere keren als kind gelezen. helaas weet ik ook geen schrijver, maar wie weet heb ik ook ooit het geluk om het terug te vinden. Jouw verhaal geeft me in ieder geval hoop.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. http://boekwinkeltjes.nl/uitgebreid_zoeken.php?schrijver=&titel=geertje&overig=&tweedehands=1&nieuw=1

      Daar vind je een aantal mogelijke boeken en je kan ze er ook bestellen. Misschien het boek van Cok Grashof?

      Verwijderen
  26. Wat een mooi verhaal! En die plaatjes: om te smullen. HET boek uit m'n kindertijd was Beugeljong van Anna Hers. Ook al zo'n tranentrekker over een kindje met een verlamd beentje en een moeder die vreeemd gaat met de grote broer van haar beste vriendinnetje. Er bestaat ook een beugeljong getrouwd.. maar dat heb ik nooit kunnen vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat leuk dat je het boek hebt gevonden. Interessant om het hele verhaal te lezen.
    Ik vind het een prachtige stijl van tekenen, ik denk dat het ook zeker bijdie periode hoort die manier van illustreren.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Prachtige post is dit, veel informatie en veel mooie plaatjes :- )
    Volgens mij wonen er nog steeds Sellegers in Bergen.
    Heerlijk om jeugdboeken terug te vinden, ik zoek er ook nog altijd een.
    Maar mijn lievelingsjeugdboek heb ik gelukkig nog steeds.
    Er staat zóveel leuks te lezen op je blog, ik blijf klikken en je header is superzomers, enig!
    Groetjes van Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  29. ik ken het niet maar wat een ontzettend lieve tekeningen! nu heb ik nog wel een paar van dat soort oude kinderboeken met zo'n linnen kaft...ga toch eens kijken! Liefs, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hallo lupineke,

    wat een leuk verhaal. Ik geniet elke keer weer van je blog.
    zelf heb ik ook een pasie voor geilustreerde boeken. ik heb ook wat schoolboekjes met ilustratie van bijv. Cornelis jetses en rie kramer. Ik ga zeker even kijken of er iets instaat van Bernadina brokhorst. Groetjes esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hej Lupineke, ik zit hier te genieten van je verhaal over Andertje en de andere boeken die zich afspelen in Domburg. Prachtige prentjes. Fijn dat je de boekjes te pakken hebt gekregen. Leuk om bij weg te dromen. Heerlijk verhaal ook van de bieb op vrijdagavond en dan op de bank met chips en cola en ook nog Toppop.
    Ik kom later nog eens terug om bij te lezen, wil natuurlijk niet missen wat Lupineke heeft beleefd ;)
    Lieve groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Wat een heerlijke verhalen schrijf je toch op je blog. Als ik dit lees krijg ik gelijk zin om ook op zoek te gaan naar dat boek, je maakt me heel nieuwsgierig. De illustraties zijn prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Goede avond, lupineke.

    Vandaag kwam ik bij mij in almere bij de kringlopen het boek tegen van Marian en Marion.
    Ik moest meteen aan jou denken. Ik jou berichtje opzoeken op je blog. heb je het derde boek ooit ontvangen?
    Ik zelf heb een andere kaft dan degene die jij laat zien. Ik denk dat het om een latere druk gaat.
    Laat me weten of je het boek hebt ontvangen en of je moeder het gezien heeft.
    Anders ben ik bereid je mijn exemplaar toe te zenden.
    De afbeeldingen zijn ontzettend leuk. Mooie illustraties. Dank zij jou ben ik weer gaan genieten van sprookjes en andere geïllustreerde boeken.

    Jammer dat deze blog wat stil ligt groetjes , esther

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...