vrijdag 1 juni 2012

In de hoofdrol: Rabarber!

Afgelopen week heeft het hier in Huize Lupineke weer behoorlijk geprutteld! Grote ‘boosdoener’ was dit keer de rabarber, die dit voorjaar tot mijn grote genoegen een enorme hoeveelheid stelen en bladeren produceert! 


Het gepruttel kwam van de rabarberwijn, die ik probeer te brouwen… In mijn nieuwe boekje  vond ik een superleuk recept, wat ik graag eens wou uitproberen!

2,6 kilo in stukken gesneden rabarber werd met kokend water overgoten en daarna uitgeperst, en staat nu samen met citroenen en suiker in een 10 literfles te gisten… En wel dusdanig heftig, dat het schuim door het waterslot kwam en ik een creatieve oplossing moest maken met een ‘darmke’ (zoals een Vlaamse wijnmaker het in zijn verhaal op internet verwoordde) in een fles water! Gelukkig is de gisting inmiddels weer gereduceerd tot normaal niveau en is het nu afwachten tot de suikers procentjes worden J…!



Rabarber behoort tot de familie van de duizendknoop, en is al meer dan 5000 jaar lang bekend voor zijn medicinale gebruik. Pas in 1600 ontdekte de hofbotanicus van de Engelse koning Charles I, dat je de stelen ook gewoon kon eten… wat overigens pas een eeuw later gemeengoed werd.


Waarom eten we rabarber? Niet alleen omdat het lekker is, maar ook omdat er veel kalium, calcium en wat ijzer in zit, en bovendien de vitamines B1, B2 en C. Lastig onderdeel van rabarber is het aanwezige oxaalzuur. Dat was de reden, dat er vroeger vaak wat kalk door de gekookte rabarber gedaan werd: het oxaalzuur bindt de kalk en belemmert daardoor de opname ervan in je lichaam. Maar: oxaalzuur wordt pas giftig bij het eten van grote hoeveelheden, zeg maar zo’n 10 kilo… dus echt bang hoef je hier niet van te worden!

Nou, zoveel oxaalzuur zit er in dit recept van deze fris-zure rabarbercake beslist niet ;)!


Meng ca 350 in stukjes gesneden rabarber met ca 125 gr rijststroop (of suiker), 1 ½ eetlepel custerdpoeder en 1 theelepel kaneel. Klop een cakedeegje van 150 gr zachte boter, 150 gr rijststroop (of suiker), wat vanillepoeder (of zakje vanillesuiker), 2 eieren, ½ dl melk en 150 gr bloem plus 1 ½ theelepel bakpoeder.
Bekleed een springvorm van 24 cm met bakpapier. Schep de helft van het cakedeeg erin, en meng het rabarbermengsel door de andere helft van het beslag. Verdeel dit over het cakebeslag. Bak de cake middenin een lauwwarme oven van 150˚C in ca 60 a 75 minuten goudbruin. Smaakt warm of koud lekker met zure room!

Verder maakte ik met mijn verjaardag nog een Rabarber-kwarktaart, ook zo héérlijk!


Met het recept van de (evt. suikervrije) kwarktaart maak je eenvoudig deze Rabarberkwarktaart! 

Vervang de pot jam uit het recept door ca 450 stukjes kleingesneden en gewassen rabarber, die je een poosje inkookt met wat rijststroop en evt steviadruppels voor de extra zoete smaak.  Of door een pot rabarberjam natuurlijk… Als extraatje kun je na het opstijven de bovenkant van de kwarktaart nog bestrijken met rabarber- of aardbeienjam… jammie!

Tja, en wat doe je met overgebleven rabarberpulp, na het wijn maken? Rabarberchutney koken natuurlijk! Er kwamen nog 13 potten heerlijke chutney uit de pan!


Kortom: zonder rabarber geen voorjaar J!


28 opmerkingen:

  1. ga je recepjes volgende week eens uitproberen ,de wijn laat ik aan jouw over ,leuk maar wat een werk!!! gr marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Lupineke,
    Ik ben op je blog terecht gekomen, nadat ik een mooie fonsd had gedaan in de kringloper. Een groot geborduurd schilderij naar een voorstelling van Rie Kramer. Door eerst te zoeken op afbeeldingen van haar, kwam ik zo bij de mooie klederdracht plaatjes die jij hebt gepost.
    wat heb ik genoten van je uitleg over Rie Kramer. En wat geniet ik van je verhalen over Zeeland, klederdracht, handwerk enz.
    ik ga zeker terug komen op je blog. ook ik houd van handwerken en dat bewaren voor volgende generatie,s. ik heb van mijn Handige moeder nog wat zelf gemaakte kleding en een klein eierdop. Poppetje dat ze ooit haakte voor haar jongere zusjes. mijn zus heeft er ook een. het lijkt op een klederdracht popje.
    ik bewaar het als een schat in mijn vitrine kast.
    Groetjes esther

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lupineke ,ik ben Jaloers. Ja met hoofdletter. Mijn rabarber doet helemaal niets dit jaar. Waar elk jaar een enorme struik staat komen nu drie eenzame blaadjes, niet groter dan mijn hand,uit de grond. En het is zo lekker en ik wil jouw recepten proberen (behalve de wijn).Zit nu echt te watertanden bij je blogje.Volgend jaar beter hoop ik dan maar.
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat jammer zeg, is de plant misschien uitgeput? Als je hem eens met de spa in stukken spit, en elk stuk (met 'oog') opnieuw plant? Wie niet waagt...!

      Verwijderen
  4. Rabarbertaart met viooltjes!!!
    Prachtig om te zien en vast heerlijk om van te eten. Ga ik zeker uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Er zijn nog andere manieren om met rabarber in de weer te gaan..Met Pinksteren was ik bij een Taizee viering en daar hadden ze hele grote donkerrode rabarberstelen in een vaas geschikt en dat verbeelde de Vurige tongen (Pinkstervuur) hoe kom je er op.!! L.H.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mmmm rabarbertaart ik steel ze uit de moestuin van mijn oom (stelen met toestemming hoor, voor jullie slecht over me denken) en natuurlijk met de bladeren de wol verven, of van de bladeren met klei of cement een afdruk maken dan krijg je een mooie schaal leuk als waterbak of om rotsplanten in te zetten.
    Wat is de plant toch veelzijdig. Wij deden als kind ook wedstrijd met neven flink bijten in rauwe stengel, goed klemmen tussen de tanden en wie dat langste vol hield, was vieze smaak en je glazuur leek wel te gaan tintelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, hoe verf je wol met rabarberbladeren? Wol genoeg en bladeren ook...!

      Verwijderen
  7. Ohhh en het ziet er allemaal zo lekker uit en ik mag het nu niet vanwege de grote hoeveelheid suiker! Maar geniet er maar van, ik had gelukkig voor het dieet al een keer Rabarber gegeten! Die wijn ziet er echt te gek uit! Knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee hoor Lida, allemaal zonder suiker, behalve dan de chutney, omdat ik daar de prut met suiker voor gebruikt heb die over was van het wijnmaken... De overige recepten zijn met rijsttroop en stevia!

      Verwijderen
  8. Wat leuk om al die rabarberzaken te lezen. En wat een energie heb je om al die lekkere dingen te maken, geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat leuk allemaal! Ben wel een beetje jaloers. Heb ruim een maand geleden mijn eerste rabarberplant in de tuin gezet en ik hoop volgend jaar mijn eerste portie te oogsten. Zo lekker! Jij succes met de wijn. Ben erg benieuwd naar je wijn. Laat je weten hoe ie geworden is?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dank voor je recepten! Heb zelf ook behoorlijk veel rabarber maar hier in huis vinden ze het al gauw te zuur. Nou snap ik dat er m iets bij moet om het eetbaar te maken:) Je wijnbrouwsel in de keuken heeft wel iets weg van een heksenbrouwsel of iets scheikundigs!!Moest er om lachen..Erg mooie foto's trouwens.
    Goed weekend,
    groetjes
    Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Altijd lekker om de smaak wat zachter van smaak te krijgen is banaan! Door de compote, cake (even mee prakken) en ook in de taart heb ik een laagje banaan op de bodem gelegd!

      Verwijderen
  11. wat een productie! die rabarbercake en -chutney moet ik onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mmmmlekker, rabarber, ben er altijd gek op geweest, lekkere recepten ook!!!
    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jeetjemekreetje Lupineke, hier krij g ik wel heeeel erg trek van! ziet er heel leuk uit allemaal, vooral de viooltjes staan beeldschoon op die taart. Eten jullie ze ook daadwerkelijk op?
    P.s. Mijn lekkertje is ook weer thuis, jippie!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Er zijn dingen die ik écht niet eet vanwege jeugdtrauma's. Rabarber is daar een van.
    Maar desalniettemin: smakelijk met alles wat je zo lekker vindt!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat heb je er weer een studie van gemaakt!!GEWELDIG!!! Ik vind rabarber ook heerlijk. Ik kook het meestal en dan gewone gekookte aardappelen en een lekkere bal gehakt erbij en de kinderen hebben een feestmaal.
    Maar wijn ervan maken, dat is ook een gaaf idee! Ga je nog bloggen hoe de wijn geworden is? Hoe lang duurd eigenlijk zoiets? Leuk hoor zelf wijn maken!
    lieve groetjes en een fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het kan behoorlijk lang duren voordat de gisting is uitgewerkt, dat ligt aan het suikergehalte. Als de gisting klaar is en de suikers zijn omgezet in alcohol, dan moet er geklaard worden. De de droesem zakt naar de bodem van de fles, en de wijn wordt steeds helderder. Vaak moet je een aantal keer overhevelen en de droesem weggooien, net zo lang tot de wijn mooi helder is! Kortom: een lang proces, maar... wel heel leuk om te doen!! Waarschijnlijk kan ik deze wijn pas volgend voorjaar drinken :)

      Verwijderen
  16. Het water loopt mij in mijn mond bij het lezen van al dat lekkers.
    Ik maak ook wel eens rabarbercake, door rabarberstelen op de bodem te leggen en het beslag er over te gieten en smullen maar.
    fijn weekend Leintje

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oh, dat komt me precies goed uit! M'n rabarber heeft zulke grote stelen en wil geplukt worden. Leuk om te lezen wat het was en is, met alle vitamines op de koop toe!

    Wijn?! Hoe smaakt ie je? Interessant in elk geval. Je zult er nog wel even op moeten wachten tot die klaar is.

    Leuk dat je Stevia gebruikt. Ik ben er helemaal fan van ;-)

    Groet!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Zo Lupineke dat ziet er spectaculair uit zo met die fles!!! En die taarten zien er ook al zo heerlijk uit. Wel heerlijk om zo te uit je eigen tuin te kunnen kokkerellen.

    FIjn weekend, dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Zo, die fles... dat ziet er explosief uit! En... wat eten we toch weer lekker. Ik heb dit jaar voor het eerst rabarber gepoot. En die doet het ook al heel goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. wat een project...die wijn maken, leuk hoor!! ik vind die fles alleen al mooi ;) Oh..die cake..heerlijk!! En wat mooi..de viooltjes op je taart. smaakt extra lekker. Liefs, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Rabarber en oxaalzuur.

    Oxaalzuur is niet bepaald gezond, zoals hierboven gezegd, als je te grote hoeveelheden gebruikt. Maar je kan het gehalte verminderen. Kalk is een oplossing, maar laat - bij te grote hoeveelheid - een smaak na.

    Als je rabarberwijn maakt, vertrek je van rabarbersap. Ontzuurd rabarbersap is relatief eenvoudig (ik verwijs hier graag naar de blog van Luc Devolder en Gocar) in twee stappen :

    1. rabarber in stukjes van 5 cm snijden, vooral de uiteinden van de stelen NIET gebruiken (daar zit het meeste oxaalzuur) en dit invriezen. Na enkele dagen ontdooien en je kan het sap er zeer makkelijk uitpersen met een neteldoek (opbrengst is ongeveer 75%) en het sap opnieuw invriezen (bv in een reine PET-fles);

    2. Het sap ontdooien, en tijdens het ontdooien de eerste 15 à 20% scheiden. Het zuur ontdooit als eerste (het is ook het donkerst). Dit doe je best weg. Het deel dat het traagst ontdooit is sterk ontzuurd.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. By the way, hoe is je wijn geëvolueerd ?

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...