dinsdag 26 juni 2012

Visserstruien

Oude visserstruien staan tegenwoordig weer flink in de belangstelling!

Een aantal jaar geleden las ik in een tijdschrift het verhaal van Antoinette Charlie, die op een goede dag het boekje ‘Nederlandse Visserstruien’ vond op een rommelmarkt. 


Haar fascinatie voor de patronen die in dit boekje beschreven werden mondde uit in een heus bedrijfje, ‘Smocks’ genaamd,  dat vier soorten originele visserstruien levert: de visserstruien uit Pernis, Goedereede, Urk en Enkhuizen. 


Zijn ze niet prachtig!

Want wat blijkt: elk vissersdorp had zijn eigen visserstrui, gebreid in zijn eigen, unieke patroon. Het verhaal gaat, dat als een visser overboord sloeg en hij ergens aan land aanspoelde, men aan zijn trui kon zien uit welk dorp hij kwam… Ik weet het niet, vind het een strak verhaal… zou het in werkelijkheid écht zo gegaan zijn? 


Vissers uit Vlaardingen

Wat wel als een paal boven water staat is dat elk vissersdorp zijn eigen breipatroon hanteerde. Die patronen werden gebreid als reliëfs en de voorstellingen hadden allemaal namen die met het dagelijks vissersleven te maken hadden!


Prachtige namen zijn het: visnet, visgraat, anker, ladders, vlaggen, kabels, Godsoog, golven, bliksem en ga zo maar door!


Het gebruik van vissers om hun wollen trui als bovenkleding te gebruiken is terug te voeren tot omstreeks 1860. Elke vissersvrouw breidde een trui voor haar eigen man, maar ook dochters leerden al vroeg om mee te breien voor hun broers of andere familie. Het verhaal gaat dat een meisje op de dag van haar ondertrouw begon te breien aan een trui voor haar aanstaande man en die moest dan op hun trouwdag klaar zijn!

De truien werden dusdanig gebreid, dat ze heel strak om het lichaam kwamen te zitten, dit was voor de veiligheid: zo konden ze nooit ergens achter blijven haken. Ook werden de truien soms te groot gebreid en later te heet gewassen, zodat ze verviltten, en goed waterafstotend werden.

Vaak werden de truien van boven naar onderen gebreid, vooral bij de mouwen. De steken voor de mouwen werden dan aan de armsgaten opgenomen. Was een trui te klein geworden voor een jonge visser in de groei, of de boorden versleten, dan konden ze gemakkelijk verlengd worden aan de boorden. Toch zie je op oude foto’s ook dat de mouwen van de truien erg kort zijn, dit werd speciaal gedaan zodat ze niet snel nat werden bij het werken. 


De wol waar vroeger mee gebreid werd, was Sajet, een van de goedkoopste soorten schapenwol. Sajet is een zuiver wollen garen met een korte wolvezel. Vanwege die korte vezel moest de wol sterk gedraaid worden en die sterke twist heette ‘sajet’. De traditionele kleuren waren marineblauw en zwart.

Maar nu komt het Zeeuws tintje… ook in Arnemuiden, vissersdorp op Walcheren, werd een eigen, unieke visserstrui gedragen.   

  

Op deze oude afbeelding valt met een beetje moeite nog te zien hoe deze vissers in hun originele truien poseren in de haven van Vlissingen. Het patroon van de Arnemuidse trui is ook terug te vinden in het boek ‘Nederlandse Visserstruien’. 

Foto Jeanet Jaffari

Onlangs is een geweldig leuk initiatief ontstaan om de Arnemuidse visserstrui nieuw leven in te blazen! Een ‘denktank’ die initiatieven ontplooit om het dorp te promoten, kwam met het idee om de visserstrui opnieuw in het zonnetje te zetten! Jeanet Jaffari heeft de patronen uitgewerkt en een groep vrouwen is ijverig met de breinaalden aan de slag gegaan om twaalf visserstruien te breien!

foto Jeanet Jaffari

En… deze keer niet alleen in de traditionele blauwe kleur, maar ook in elf andere, hippe kleuren


De Gemeente Middelburg zorgde voor een heuse professionele fotograaf, Louis Drent, die een spetterende fotoreportage van de truien maakte!


Wat een geweldige manier om een stuk cultureel erfgoed te promoten!

Het dorp zorgde voor de rekwisieten (zoals de auto en motor) en de modellen: zo zijn ook Jeanet, haar broer Jacco, en wethouder Johan Aalberts te zien als model.


Fotograaf onbekend

Het patroon van de Arnemuidse visserstrui en de wol hiervoor zijn te koop en te bestellen bij Atelier Jaffari

Foto Marloes Sterk

Jeanet heeft een prachtige merinowol uitgekozen, die in elke kleur besteld kan worden. Maar uiteraard zijn ook andere wolsoorten mogelijk!

Wie weet, gaat Lupineke haar eigen stuurman ook ooit wel in een zelfgebreide visserstrui hullen! Hij is ten slotte getogen in Arnemuiden..! Wat zou leuker zijn, dan de breinaalden ter hand te nemen om zo’n prachtige trui voor hem te breien…

Foto Marloes Sterk

Het boek over de visserstruien is inmiddels onderweg naar huize Lupineke… waar Internet toch weer niet allemaal goed voor is! Ik ben er reuze benieuwd naar!

Op de blog van Erkenraadje zag ik de patronen van de visserstruien ook in sokken verwerkt, wat een originele uitwerking! 

Foto Erkenraadje

Zij heeft al diverse patronen toegepast, kijk er maar eens rond, ze zijn erg leuk!

En... vers van de pers, vanaf vandaag verkrijgbaar: de gloednieuwe 

Glossy over Arnemuiden! 

Met uiteraard de Arnemuidse visserstrui in een hoofdrol!



42 opmerkingen:

  1. Een betere ambassadeur dan jij van de truien is er niet te vinden! Dankjewel voor je geweldig leuke stukje. Ik ben weer helemaal in the mood, want vandaag kwam de glossy over Arnemuiden uit, zo leuk!
    Hartelijke groet,
    Jeanet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hej Lupineke, wat heb je er een leuke post van gemaakt. Ik vind het verhaal van de visserstruien heel interessant. Het boekje heb ik ook via (lang leve) internet. Het is een aanrader!
    Ik moet even aan die "hippe kleuren" wennen, maar op de foto's van Louis Drent ziet het er leuk uit. Leuk idee om een patroontje te gebruiken voor de sokken.
    Als je nu begint te breien is de trui op tijd klaar voor je schipper weer thuis komt.
    Lieve groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Meteen aan de slag Lupineke. voordat je eigen zeeman weer gaat varen.
    Ik had ooit een Schotse visserstrui, ook daar gold voor iedere streek/ plaats een ander patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een bijzonder leuk bericht om te lezen! Natuurlijk had ik de vorderingen van Marloes al stevig gevolgd, maar wat een interessante details lees ik nu op je blog...
    Ik heb er veel van opgestoken!

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nostalgie: het boek met de visserstruien heb ik ooit gehad, maar uitgeleend en niet weer terug gekregen.... Ik blijf het mooi vinden, die oude motieven en vooral de betekenissen daarvan en de verhalen erom heen. Je hebt er wel een heel mooie reportage van gemaakt!
    Ik zou er zo mee willen beginnen, maar ja, ik ben nog bezig met een mooi kabelvest. Dat moet eerst af, voordat er weer een groot project op de pennen komt.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een interessant blogje geef je ons weer.Leuk die weetjes over de betekenis van de patronen. Ik heb wel een boek over de scandinavische patronen maar jammer genoeg heb ik dat nu niet hier. Zou leuk zijn om overeenkomsten te zoeken.
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi die visserstruien!
    Ik durf me (nog) niet aan een trui te wagen hoor, voorlopig hou ik het bij de (baby) sokjes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een interessant bericht over de visserstruien! Jaren geleden vond ik het boek bij
    De Slegte en heb het nu direct uit de boekenkast gevist! Ga het vandaag weer lezen en misschien ooit...

    Groetjes, Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nou dat is een geweldige promotie voor die supere visserstrui, Ga ook eens naar dat boek speuren,wat een leuke oude foto s van die vissers .
    Weer erg leuk om te lezen en zelfS mijn trui in wording hij word nog beroemd op al die blogjes waar die getoond word misschien moet ik er ook sokken bij breien in patroon ..hi...hi Gr. Marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed plan! Ik zie mezelf, als ik heeeeel eerlijk ben, ook eerder een paar 'visserssokken' breien dan heel zo'n trui.. mijn stuurman heeft maatje xxl ;)!

      Verwijderen
  10. Ja het is een mooi boek en echt iets voor jou! Ik heb 'm ook maar ik moet nog even de moed vinden om aan een trui voor zoonlief te beginnen. Ik heb ook al twee (kinder)visserstruien , gemaakt door mijn eigen oma, Leuk he! Wat een stoere Glossy over Arnemuiden! Leuk hoor!
    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  11. O ja, moet je doen een mooie trui breien voor je eigen stoere zeeman!
    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wauw wat een geweldig verhaal! Leuk als je voor je eigen man ook zo'n traditionele trui gaat breien. Aan mijn lief is dat niet besteed, hij vindt het al snel te warm... Suc-6 en ik lees wel wanneer het gaat gebeuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een interessant verhaal over de visserstrui. Leuk om er meer over te weten te komen.
    Ik vind de truien in die felle kleurtjes helemaal super: een oud gebruik in een modern jasje, helemaal te gek.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een mooi verhaal,en intressant, wat ik me af vraag.....heeft het vissersdorp Breskens ook een eigen truiontwerp ?

    Ben wel benieuwd ernaar, wie weet het ????

    breigroet Cathérine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, daar dacht ik ook al aan, en Yerseke... Leuk om daar eens naar te informeren!

      Verwijderen
  15. Ontzettend leuk al die verschillende visserstruien. En wat heb je er een gezellig logje van gemaakt! Erg leuk!
    groetjes Meta

    BeantwoordenVerwijderen
  16. superleuk vind ik die truien!! ohh..ik heb nog wol zat en ook een mannetje die nog een bescheiden maat trui heeft ;). Die foto van de breiende vrouwen...ik heb zin om aan te schuiven! leuk logje. Liefs, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ha Lupineke,
    Leuk boekje hè! Hier staat het boekje ook al jaren in de kast en mijn moeder of zus (?) heeft er een trui uit gebreid. Ik dacht het model uit Urk, maar dat weet ik niet meer zeker, de modellen lijken hier en daar ook wel wat op elkaar... Veel plezier met het leuke boekje!
    Je hebt er een leuk blog van gemaakt...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Het verhaal van de overboord geslagen zeelui die te herkennen waren aan hun trui, heb ik wel vaker gehoord, dus het zal wel echt waar zijn. Wat ook waar is dat de zeelui een gouden oorring droegen, dat was om de begrafenis te kunnen betalen.

    Wat gezellig die brei-bee. Op deze manier komt er nog eens een trui af is te hopen. Want het zijn lappen hoor voor het een trui is.

    Groetjes Ria v.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Het zijn echt prachtige truien en een leuk verhaal erbij.
    Lieve groet.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dat verhaal over de speciale patronen voor elke vissershaven klopt.
    In Engeland,Schotland en Ierland heb je ook patronen,die hier veel op lijken.
    'kHeb van mijn vader nog een originele trui uit Jersey ogf Geurnsey liggen.
    Het voelt erg stevig aan,en best wel zwaar vind ik.
    Dit boek heb ik ook en ook een boek met engelse/ierse patronen voor schipperstruien.
    Kan me niet herinneren,dat deze van boven naar onderen werden gebreid.
    Bedankt weer voor je interessante verhaal.Lijkt me een leuk blad van Arnemuiden.
    fijne avond
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Heerlijk om te lezen en de truien zijn erg mooi.
    Groetjes
    Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  22. en wist je , dat de gouden oorbel die de vissers in 1 oor droegen, goldt als betaling voor een begrafenis, mochten ze ergens aanspoelen!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat klopt! Bijzonder he, je moet er eigenlijk niet aan denken..!

      Verwijderen
  23. Je hebt er weer een prachtige blog van gemaakt. Heel interessant. Heb best wel zin om ook zo'n trui te breien, maar voorlopig wordt het niets. Ik MOET eerst dingen helemaal afmaken. Sokken breien gaat wel altijd door.
    Groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik dacht dat je al begonnen zou zijn aan zo'n gave trui! Wat een schitterende exemplaren, zou er bijna voor gaan leren breien! Ik bedoel dan patronen hoor, recht en averecht ken ik wel!
    Ben benieuwd welke kleur jij voor jouw stoere man gaat kiezen! Knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Het boek ken ik via de sokken van Erkenraadje. Daar heb ik afgelopen winter voor manlief een paar van gebreid, waar hij heel tevreden over is. Zo'n trui staat nog op mijn to do lijstje maar dan wel van zacht soepel garen: mijn trui hoeft niet nat te worden en ook niet zo heel erg warm te zijn! De truien zijn te mooi om in de vergetelheid te geraken.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. tjonge, wat ben ik blij dat Willy jou ooit geholpen heeft met het bloggen: ik was al een tijdje niet langs geweest bij je, maar dat heb ik nu ingehaald!
    Wat is er veel bij je te lezen: truien, volgeltjes, aardbeien, vakantie op het Zeeuwse land en ga zo maar door!!
    Prachtig verhaal van de truien en dat ze te krap gebreid werden zodat je niet ergens aan blijft hangen........slim!!! Mijn mooie Dale-trui, lekker wijd, doe ik nooit meer aan aan boord: blijf overal aan hangen....haha!!
    Dank voor je leuke verhalen en recepten, groetjes, Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Mooi verhaal, helaas brei ik niet meer, maar anders, maakte ik er 1 voor manlief, stoer hoor,
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat een mooi verhaal over schipperstruien. Het zijn ook echt mooie truien. Jammer dat het boekje niet meer te koop is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tweedehands via diverse sites is het nog wel verkrijgbaar, zo heb ik er ook eentje gevonden... Die hoop ik overigens vandaag of morgen binnen te krijgen :)!

      Verwijderen
    2. hoi lupineke leuke blog en wat een mooie truien . wou het boekje kopen maar was al verkocht . ook bij bol com .was hij niet meer te koop . jammer ik vond de arnemuidense trui heel mooi. grtj ineke

      Verwijderen
  29. Hoi Lupineke..het boekje staat heel hoog op mijn verlanglijstje. Kun je me vertellen via welke sites je het zou kunnen bestellen? Nog een andere boekentip.. Alice Starmore heeft ook prachtige boeken uitgebracht: visserstruien, fair-isle motieven, kabeltruien,celtische motieven. Deze boeken zijn nu nog te krijgen. Groetjes, Miriam. ( m- kleijnen@ hotmail.com).

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ik vond je blog via Willy! Prachtige blog. Ik vind de visserstruien echt schitterend!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ook dit is een erg leuk blogje, met weer nieuwe leermomentjes voor mij ;) Wat stoer die truien, vind vooral die blauwe kleur van de foto met de vier truien, tweede foto, erg mooi. Dat past gewoon helemaal bij een visserstrui. En de patronen zijn prachtig. Moet wel lachen om die glossy, da's toch echt leuk zeg! Fijne zondag nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ha, wat grappig om in jouw blog mijn sokken te zien staan. Heb net weer een paar van de naalden af. Spakenburger Kabels waren dat. Maar voor de volgende ga ik voor de visserstrui van Arnemuiden.... Die wilde ik toch al een keer omzetten in sokken, dus nu maar meteen. Ook leuk om over de wolwinkel in Arnemuiden te lezen. Hoewel ik daar vaak heel dicht bij ben, ben ik er nog nooit geweest. Dat ga ik de volgende vakantie natuurlijk goed maken....

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Wat een leuk bericht. Ik lees net dat Forte Uitgevers breisters zoekt voor een nieuw boek over visserstruien. Dat biedt hoop, want de truien zijn prachtig en de verhalen erachter ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Wat leuk dat de patronen van de vissers truien weer in de belangstelling komen ,maakte in de jaren 80 voor mijn man deze truien uit het boek Nederlandse Visserstruien,heb hem aan Corrie gegeven daar ik zelf niet meer brei maar het was erg leuk om die verschillende patonen te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. hebben jullie toevallig ook een breipatroon voor een Zoutkamper visserstrui?

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Kan iemand mij helpen aan het patroon van Uitdam?

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Al die mensen die op zoek zijn naar patronen buiten Zeeland verwijs ik graag door naar Stella Ruhe. Zij zoekt patronen in de rest van Nederland en kan jullie misschien verder helpen!
    http://www.visserstruien.nl/

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...