zaterdag 16 juni 2012

Zeeuwse Merklapkalender

Bij Jeanet las ik dat in Goes Historisch Museum ‘De Bevelanden’ een heel bijzondere kalender heeft uitgebracht:

‘De Zeeuwse Merklappenkalender’!


Waar Lupineke meteen heeeeel nieuwsgierig naar werd!

Historisch Museum de Bevelanden is een erg leuk en interessant museum, waar ik graag kom. Er zijn regelmatig wisseltentoonstellingen met aandacht voor handwerk en textiel. Ook nu…


Dit naast de permanente tentoonstellingen over het Bevelandse verleden en de Bevelandse streekdracht! Gelukkig heb ik nog even de tijd om deze huidige merklaptentoonstelling een keer te gaan bezoeken, hij is er tot eind september…!

Het museum is gevestigd in een deel van een prachtig oud pand, het Burgerweeshuis. Dit kun je nog zien aan de kleurrijke beelden die het pand sieren!


Maar, even terug naar de kalender…!


Op de achterkant lezen we het volgende:

Uit de collectie merk- en stoplappen van het Historisch Museum de Bevelanden in Goes is een keuze gemaakt bij het samenstellen van deze kalender.

Al eeuwenlang hebben vrouwen merk- en stoplappen geborduurd. Daarmee laten ze zien dat ze vaardig zijn met naald en draad. Ze borduren cijfers en letters, symbolische motieven, huizen, gebouwen en andere voorwerpen of gebeurtenissen die belangrijk zijn. Vaak wordt de lap voorzien vannaam, leeftijd, plaats en datum waarop de lap is voltooid en zelfs de naam van de lerares komt soms op de lappen voor.

In het museum zijn regelmatig wisseltentoonstellingen van antieke en eigentijdse merklappen. Voor meer informatie: www.historischmuseumdebevelanden.nl

Zullen we even een kijkje nemen naar een paar van de bijzondere merklappen in de kalender?






De kalender is prachtig vormgegeven. De maanden van het jaar zijn afgedrukt op borduurlinnen en versierd met geborduurde randjes.


Je kunt kiezen uit twee varianten: een kalender voor het  jaar 2013 en een verjaardagskalender (een eeuwigdurende kalender). Voor de prijs hoef je het niet te laten: deze prachtige kalender kost € 10,95! 
Meer info bij het museum!

Een extra tip om nu het museum te bezoeken: ook de Zeeuwse Stikken van Caroline de Ligt worden er nu tentoongesteld! 


En die zijn ook al zo mooi…! Fijn weekend allemaal!

23 opmerkingen:

  1. Heel graag borduur ik, en het is een lust voor het oog je blog te lezen en bekijken. Prettig weekeinde.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat jammer dat dit museum voor mij niet naast de deur is. Mooie foto's !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Lupieneke

    Ik geniet altijd van jouw verhalen, en zou zo graag eens wat terugschrijven over het Zeeuwse land, met name Walcheren. Maar ik heb het in de agenda gezet en wil zeker gaan kijken.

    Groetjes Ria V.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig, om te smullen. Voor mij niet naast de deur, maar zeker te overwegen om bijv. in de zomervakantie te gaan bezoeken. Bedankt voor de tip.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. (oude) merklappen zijn zo bijzonder,
    ontdekken welke tekens, afbeeldingen, initialen, jaartallen, kleuren !
    Lijkt me ook heel mooi om het museum te bezoeken inderdaad !

    Fijn weekend,!
    Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja leuk en interessant.
    In de bieb is ook een boek over merklappen en de betekenissen van de patronen.
    Ik heb een oudje uit de familie uit 1892 moet nog eens goed bestuderen wat het allemaal voorstelt.
    Groetjes Albèrtje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ps Leuk dat je volger bent geworden op mijn blog.
    WELKOM :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik kom van Zuid Beveland. Die kalender zou ik wel willen hebben. Ik ga eens kijken op die site!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie kalender. Ga je nu ook een eigen merklap maken?
    Gr. Renske

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Vorige zomer zijn wij per trein naar Goes geweest en hebben daar het museum bezocht. Het was op een zaterdag dat de mensen in klederdracht liepen en vanuit heel Nederland was men er, in dracht......... Een schitterende dag; een prachtig museum..... Gelukkig konden we op de terugreis weer uitrusten in de trein want het was wel een heftige dag, maar zeker de moeite waard. Misschien doen we het deze zomer wel weer... dan koop ik vast zo'n kalender.... Fijn weekend en groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat mooi zeg, een leuk idee om een kalender van die mooie merklappen te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. O wat leuk, dan kan ik die kalenders aanschaffen als ik eind juli met vriendinnen naar Goes kom !
    Lieve groet.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een mooie kalender. Ik ken het museum niet maar het lijkt me echt de moeite waard. Zet het in mijn favorieten om van het najaar ,als we terug zijn, eens een dagje Zeeland te doen.
    Fijn weekend
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat leuk die kalenders. Ik zie meteen allemaal leuke patroontjes die je zou kunnnen gebruiken voor het een of ander.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat is een drukke zomer in zeeland... de ""lappen van Rina "" in tMuseum en inde kerk ertegenover de '"" lappen van"" Liza Bol (13 juli t,m. 15 aug.) !!
    EN WAT IS HET MAKKELIJK MET DE TREIN TE DOEN... JE KAN IN GOES UITSTAPPEN... MAAR SOMMIGE TREINEN STOPPEN OOK IN ARNEMUIDEN ligt op dezelfde route. DOEN !! L.H.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat prachtig die merklappen kalender, vooral juli spreekt me erg aan! Wens jou ook een fijn weekend.
    groetjes,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oohh.. wat een mooie lappen! Vooral November spreekt me erg aan..

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een leuke kalender!! Het ziet er erg leuk uit. Heb net de aankondiging van een tentoonstelling van Groninger merklappen in mijn tas gestopt. Benieuwd naar de verschillen...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Leuk om die merklappen te gebruiken voor een kalender. De rode springt er uit voor mij en die stopjes prachtig. Ja, naar Goes wil ik zeker eens toe.
    Fijne zondag, lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat vreemd he..... we reizen de hele wereld over ...maar vinden GOES
    ver weg................ en het is zo leuk om daar wat te winkelen en de tentoonstellingen te bezoeken. L.H.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Nou L.H. heeft helemaal gelijk!! ik denk dat ook weleens. Als ik op vakantie ben rijd ik rustig 2 uur om iets te bezoeken en in Nederland vind ik alles na 3 km ver weg!! Goes staat op mijn lijstje...wat een superleuke kalenders!! Liefs, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Mooie kalender, ga zeker deze zomer nog een keer naar Goes. (was er vorig jaar met de tentoonstelling van merk- en stoplappen) Leuke blog heb je, ben je gelijk ook gaan volgen,
    groetjes Meta

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...