maandag 30 juli 2012

Zeeuwse Streekdrachtendag!

Tjonge, wat een week heeft Lupineke achter de rug! Een week die boordenvol zat en waarvan ik nu langzaam een beetje aan het bijkomen ben…

Want.. afgelopen zaterdag was het de Zeeuwse Streekdrachtendag  in Veere! En wat was het een geweldige dag!!! Er hadden zich zeker tussen de 170 en 200 mensen in Zeeuwse streekdracht in Veere verzameld, en wat waren er mooie drachten te zien!! Lupineke keek haar ogen uit! Want iemand streekdracht zien dragen is heeeeeel wat anders dan een plaatje of foto! 


Het was ook heel bijzonder om zoveel mensen te ontmoeten die gepassioneerd met de streekdracht bezig zijn, ieder op zijn of haar eigen manier. In een enkel gesprek leer je dan al zoveel meer dan uit honderd boeken!


Het meest indrukwekkende vond ik het defilé, waarmee de dag werd geopend: wow, zo iets moet je meegemaakt hebben! Wat een geweldige happening! Stel je eens voor: achter een drietal trommelende tamboers liep een indrukwekkende lange rij prachtig geklede mensen  (alle Zeeuwse drachten vertegenwoordigd!) over het bolwerk naar het Veerse Meer… waar de kanonniers al klaar stonden bij het kanon… 


De zon piepte af en toe tussen de wolken door, dikke rijen bezoekers vormden een erehaag, en dan was het wachten op het sein ‘veilig’… Wat overigens wel even duurde, want niet alle bootjes hadden door dat ze precies in de vuurlinie lagen ;) Vier schoten werden er afgevuurd, en hiermee was het jubileum van Het Walchers Costuum officieel geopend!


Wat ik erg leuk vond waren een paar ontmoetingen met mensen die ik wel via mail ken, maar nog nooit life was tegen gekomen. Zoals Hanneke, blogster uit Westkapelle, die samen met haar man naar de avondvoorstelling was gekomen! Zo leuk om elkaar nu eindelijk eens te zien en spreken!! En twee van de mannen van het Fotocollectief, Jan en Cees, die de meest prachtige foto’s op hoog niveau maken van –voornamelijk- ons mooie Zeeland! Daar kan ik nog veel van leren ;)!

Het meest hilarische moment van de dag was toen er twee heren van Omroep Zeeland ineens een grote microfoon en camera voor mijn snufferd hielden. Of ze me wat mochten vragen..? Oh dear, het zweet brak me spontaan uit en daardoor reageerde ik wat overmoedig op de vraag, wat ik onder de rokken had… ‘Hoever wil je gaan?’, antwoordde ik… De arme man met microfoon begon helemaal te stotteren, wist even niks meer te zeggen…! Natuurlijk ging het om mijn beugeltas, ha ha, dat wist ik natuurlijk ook wel ;)! Ze hebben het er gelukkig uit later geknipt!

En dan hadden we nog de avondvoorstelling in de Grote Kerk! Na de verkiezing van de prontste boer en boerin (nee, dat ben ik niet geworden, ha ha!) was er een gezellig optreden van het Westkappels Koor. Zij zingen traditionele en modernere liederen in Westkappelse dracht, en het is altijd bijzonder om een heel koor zo pront in dracht te zien!


Als afsluiting was er een voorstelling van Het Walchers Costuum, die aan de hand van een oud gedicht in dialect een Marktdag in Middelburg uit vroeger dagen uitspeelde. Aan de hand van zestien  verschillende scenes kwamen alle aspecten van het leven uit die tijd aan de orde, aangevuld met geprojecteerde foto’s en geluid. Een geweldig leuke uitwerking, vooral de kinderen die meededen stalen de show met hun spontane (toneel-)spel!

Al met al een geweldige dag, al was ik werkelijk kei-kapot aan het eind van de avond ;)!! Er was maar één ding, wat ik heel erg jammer vond, en dat was dat ik zelf nauwelijks foto’s heb kunnen maken! Ik hoop van anderen foto’s te krijgen, zodat ik jullie meer kan laten zien!


En toen was het eindelijk zondag.. uitrusten.. bijkomen.. niks doen… ha ha, vergeet het maar! Om een uur of 1 belde vriendin Karin me op. Zij en haar man hadden onze koepeltent geleend voor een weekje kamperen in Zuid-Limburg. “Ja, hoi, met Karin.. we zijn hier net aangekomen op de camping… willen de tent opzetten… maar er zitten geen stokken bij!”

Dus je snap wat Lupineke zondagmiddag gedaan heeft? In plaats van uitrusten… bijkomen… niks doen… ben ik op en neer naar Hasselt in België gereden om mijn lieve vrienden de tentstokken te brengen die nog op onze zolder lagen ;)!

Fijne dag allemaal vandaag! Ik ga vandaag… precies!


28 opmerkingen:

  1. I am so sorry I couldn't attend. I know it was wonderful from your photos. xo Jenny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit was vast genieten. Mooie foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een bijzondere dag is dat geweest, wat was ik er graag bij geweest om jou en al die andere "pronte" mensen te zien in die schitterende dracht!
    Knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je zult genoten hebben! Dit zijn mooie evenementen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke dag zeg,
    tja en dan nu een poosje uitrusten ook heerlijk zeg.
    Groetjes Albèrtje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lijkt me ook erg leuk gelukkig lees ik jouw verhaal je ziet er mooi uit maar zet je er ook nog een gehel foto op van je in klederdracht ,wat blijft dat toch leuk die dracht en streekgebeurens ,en misschiennals je uitgerust bent evengoed zak naaien voor tent .....en stokken hi hi

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Was eigenlijk nog aan het schrijven toen er iets mis ging sorry voor de taalfouten ,en lekker bijkomen Gr. Marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Terwijl op tv Drenthe de dansgroep uit Exloo een dansje doet in klederdracht,zocht ik je website op.
    Zie daar tot m'n grote vreugde nog meer klederdrachten!
    Mooie beuken hebben de dames in Zeeland.Zal zo even kijken op omroep Zeeland om naar jouw reportage te kijken.Is dat zaterdag uitgezonden?
    Misschien iets voor jou om heen te gaan,als je uitgerust bent-het Silvofestival.
    Daar zijn ook klederdrachten uit andere landen.Net als -Op Roakeldais- in Groningen/Warffum.
    zonnige dag.
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ps het Silvofestival is in Exloo.
    Truus

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een schitterend verhaal... maar het had nog gekker gekunt natuurlijk ik dacht al dat je vriendin met tent en al in het water kwam te staan omdat er in Limburg een overstroming was.
    Wat fijn dat het zo'n geweldige dag geweest is in Veere en dat het mooi weer was ...want o o wat zal dat veel voorbereiding geweest zijn... L.H.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik kan me helemaal voorstellen hoe je hebt genoten afgelopen zaterdag!
    Zo te zien op de foto werken de lenzen goed! Je ziet er prachtig uit!
    Groetjes, Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  12. O, wat een leuk evenement, prachtig al die klederdracht en wat een stunt met die tentstokken dat gebeurd vast maar 1 keer ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat leuk dat filmpje van jou en wat een mooie dracht, zeg!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Je ziet er schitterend uit het was vast heel leuk
    Was zo druk met de tuin dat ik het helemaal vergeten ben
    maar eens meer op de kalender zetten.
    kan gebeuren je hoort het wel meer dat ze de stokken vergeten waren
    neem het er van vandaag.
    Groetjes Leintje

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat ziet dat er goed uit. Leuk dat het weer meewerkte en er zoveel mensen kwamen.Wat een verhaal van die tentstokken.Nu dan maar uitruste hoewel ik vermoed dat je nog wel het een en ander te doen hebt.
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Allereerst mijn excuses! Schrijf ik tot 2x toe over Silvofestival! Stom! Heb zeker met m'n gedachten bij de kruiden gezeten.Het moet Sivofestival zijn in Odoorn.
    Meer informatie--sivofestival.nl
    Heb de filmpjes bekeken.Op je blog stond al een foto met erin -zeelandnet.nl
    Bij dat filmpje viel het geluid weg bij mij,dus toen het nieuws bij -uitzending gemist-bekeken.
    Leuk om nu een gezicht bij je verhalen te zien.Je praat zoals je schrijft-of andersom.
    nogmaals een zonnige dag!
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooie foto's en leuk verhaal. Ik moest wel even gniffelen om die tentstokken, maar het is natuurlijk helemaal niet leuk om zo'n end te moeten rijden vanwege vergeetachtigheid. Nu dan maar uitrusten of heb je een drukken dag? fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een mooi verslag en een schitterend filmpje!!!
    Zonde van die tentstokken.......!
    Lieve groet.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Pechvogel... nee, he niet helmaal naar Hasselt. Maar... zaterdag was een prachtige dag zo te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Leuk dat je ons even laat zien wat we allemaal hebben moeten missen :-) Die Lupineke wat je onder je rok hebt hahaha, jammer dat ze dat er uit geknipt hebben.
    Die eerste foto met die beukjes??? heb ik het goed??? prachtig mooi gemaakt.

    Groetjes, dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Lupineke,
    Wat hebben we genoten zaterdag avond, heerlijk al die die klederdracht, je zou zin hebben om ook mee te doen, en wat leuk dat we elkaar ontmoet hebben.
    Wil je me even mailen, ik heb nog wat foto's die je mag gebruiken,
    Groetjes Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Leuk om je verslag te lezen: het enthousiasme spat er van af! Bijzonder dat alle klederdrachten van Zeeland daar aanwezig waren. Dat is echt genieten.
    Oh, en dan de volgende dag met de tentstokken op stap te moeten.... Gelukkig maar dat het nog zo dichtbij was dat je het in 1 dag kon rijden :)

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hallo ik ben weer laat bij mijn computer.
    Je verslag gelezen, prachtig wat een dag.
    Ook heb ik het filmpje aangeklikt op omroep Zeeland. De dame die werd geïnterviewd was jij dat. ? Het geluid viel steeds uit, alleen de schoten en de muziek kwam af en toe door.
    Hele reis Zondag, kon je vandaag uitrusten ?
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een mooi verslag en prachtige foto's. Het zal vast een hele happening geweest zijn, zo te zien aan de foto's!
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hej Lupineke, wat een geweldige dag om het zo van dichtbij mee te maken in die mooie klederdracht die je draagt. Morgen ga ik meteen even naar het interview kijken. De oorspronkelijk versie zie ik al helemaal voor me.
    Je hebt vandaag hopelijk rustig aan gedaan na ook nog een drukke zondag.
    Lieve groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een prachtige foto's en het moet echt een geweldige dag zijn geweest.
    Die vergeten stokken zijn heel herkenbaar, zo leende ik lang geleden een bungalow tent van mijn broer, en bleken de haringen er niet te zijn. Ach ja, het maakt een mens inventief.
    groetjes, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat een prachtige foto's...en wat een mooie drachten..( noem je dat zo?..)
    op de eerste foto zie ik...een frontje??..kraagje..of hoe je dat noemt van prachtig kant..dat is vast geklost...en een prachtig sierraad erop...schitterend!!!
    ga vanavond even mijn klederdrachtboekje erbij halen....vind het erg mooi!1
    Wat zul je een leuke dag gehad hebben.....
    en ach een ritje naar België..is ook leuk ..kom je nog eens ergens..;0)
    Fijne dag!!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. wat had ik die mensen in klederdracht graag gezien - maar dank zij jouw foto's krijg ik toch een goed idee!
    met tenten lenen is er altijd wat. wij hebben het 2 keer gedaan: de ene keer kampeerden we enkel in de binnentent (gelukkig in zuid-frankrijk), de andere keer enkel in de buitentent ...

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...