donderdag 30 augustus 2012

Patroon Normandische sjaal

Omdat er wat vragen kwamen over de sjaal, even snel een extra logje…
Het patroon van deze sjaal is super simpel, je moet alleen even weten hoe het werkt!


Je breit deze sjaal namelijk op z’n kop, heel apart! Het beste is om met een rondbreinaald te werken, al vind ik dat zelf niet echt fijn breien.. Maar doe je dat niet, dan krijg je teveel steken op de naalden en kun je op een bepaald moment niet meer verder J. Het gebruik van markeerders is in het begin erg handig, na een aantal naalden, als je het patroon gaat zien, kun je ook makkelijk zonder.

Voor deze sjaal kun je elke wol en elke dikte naalden nemen die je zelf wil, en zelf bepalen hoe groot je hem wil maken.

De meerderingen kun je maken door een omslag te maken. Hierdoor ontstaat er een grappig gaatje. Vind je dit niet mooi, dan kun je ook meerderen door de draad tussen de twee steken op te nemen en te breien.


Patroon:
Zet 3 steken op
Naald 1: 3 steken averecht (is achterkant)
Naald 2: 1 recht, 1 meerderen, plaats markeerder, 1 recht, plaats markeerder, 1 meerderen, 1 recht. Je hebt nu 5 steken. (is voorkant)
Naald 3: 5 steken averecht
Naald 4: 1 recht, 1 meerderen, recht tot de eerste markeerder, 1 meerderen, markeerder overnemen op de andere naald, 1 recht, markeerder overnemen op de andere naald, 1 meerderen, recht tot de laatste steek, 1 meerderen, 1 recht. Je hebt nu 9 steken.
Naald 5: alle steken averecht
Naald 6: ga verder zoals beschreven bij Naald 4.

Je meerdert in elke heengaande naald 4 steken, namelijk 2 kantsteken en 2 steken in het midden.

Terwijl je zo verder breit, denk je automatisch dat het puntje dat ontstaat het puntje aan de onderkant van de sjaal zal zijn. Dit is echter niet het geval: dit puntje is het midden van de bovenkant.



Op deze foto kun je dat nog een heel klein beetje zien, bovenaan in het midden, daar zit een soort tuutje van het beginnetje!

In mijn Normandische sjaal heb ik af en toe een gaatjesrij gemaakt voor de gezelligheid door bij elke steek een omslag te maken en de volgende twee steken samen te breien in de heengaande naald. Dit kan, en hoeft niet. Of je kunt een ander ajourpatroon toepassen..!


Succes!!
P.S. Het patroon is gegoogeld van Internet, ik kon het echter niet meer terugvinden, dus kan ik helaas de naam van de oorspronkelijke ontwerper niet vermelden. Excuses!!

18 opmerkingen:

  1. Hallo Stefanie,
    Lees net je laatste 2 blogjes! Wat een pech met je muisarm n.a.v. je auto-ongeluk. Zo zie je maar weer dat er toch een nasleep kan zijn, van zo'n op zich van de schrik vrij gekomen ongeluk (behalve de materiële schade dan). Beterschap en succes met de therapie!
    En wat een leuk nieuws dat handwerk café, stoer hoor dat je dit gaat doen. Nu vind ik het jammer dat ik niet in de buurt woon. In ieder geval wens ik je heel veel suc-6 ermee. En dan nog je mooie nieuwe vloer, genoeg te doen dus... op halve kracht met een tandje lager kom je er ook. Tot blogs.
    lieve groetjes,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat grappig! Ik ben hetzelfde model aan het breien maar dan met tweedwol en helemaal rechte steken.Heb 2 steken in het midden met aan elke kant een gaatje.Zit op het ogenblik met 500 steken op de naald. Die rondbreinld is echt nodig.Doe vooral rustig aan en verwarm je met die mooie sjaal.
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Lupineke,
    Ik geniet altijd ontzettend van je blog (zoveel leuke ideetjes).
    Hopelijk gaat het snel terug beter met jou, zo dat je snel nieuwe dingetjes gaat kunnen laten zien ... hoewel je het tot nu toe niet slecht gedaan hebt! Je Normandische sjaal is heel mooi! Jammer dat ik niet kan breien want anders zou ik gelijk aan zo'n exemplaar beginnen ;-)
    Groetjes,
    Ann

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi, heb het patroon opgeslagen. Zo een sjaal breien staat al heel lang op mijn wish list. Aan de wol ligt het niet, dat is er genoeg, maar de tijd hè?
    Wie weet de komende winter, als er buiten iets minder te doen is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. O O wat ben je weer op het verkeerde pad !! kan je het weer niet laten om achter de computer te zitten en dan nogwel met zo'n uitgebreid patroon.,
    ik heb het gelijk doorgestuurd naar een super breister !!
    groetjes L.H.,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geweldig dat je het patroon met ons wil delen, ik ga je doorlinken hoor! :-)
    Doe je wel voorzichtig met al je bezigheden? Veel succes a.s. dinsdag bij het handwerkcafe. Wij gaan volgende week donderdag (avond) weer beginnen met de breiclub. Iedereen mag weer aanschuiven!
    Hartelijke groet,
    Jeanet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een prachtige sjaal, maar na regel 6 ben ik al afgehaakt. Ik weet zeker dat je anderen een groot plezier doet met het prijsgeven van deze ingewikkelde tekst.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat is nu precies wat ik nodig heb voor de mooie wol die ik op m'n verjaardag kreeg. Snel het patroon opslaan. En voorzichtig aaan he, met je nek!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. práchtige sjaal, deze komt op mijn verlanglijstje en ik link m ff door aan mijn vriendin. Dank je wel!!! Liefs, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  10. hallo Stefanie, wat goed dat je dit voor ons nog weer op je blog gezet hebt: je bent een topwijf.........uh, dame!!!.........;)
    dank je wel, lieve groet, Syl

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een heerlijk patroon om te breien, en het resultaat is helemaal top! Dank je wel, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Lupineke,
    Hoeveel garen heb je gebruikt in deze sjaal?
    Vind je sjaal erg mooi!
    Groetjes, Froukje

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hi Lupineke,
    Zou ook graag willen weten op welke pennen je deze sjaal hebt gemaakt en hoeveel garen je hebt gebruikt.
    Prachtige sjaal!
    Groetjes, Marleen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze sjaal is gebreid van ca 180 gram wol op naalden 4,5. Achteraf had dit ook goed op naalden 5 gekund, dan was hij nog ietsje losser geworden.

      Verwijderen
  14. Hoi Lupineke,
    Ik ben een beginnende breister en gebruik hiervoor geen ajourpatroon. Ik vraag me echter wel af hoe je weet dat je klaar bent met de sjaal? Moet je ergens steken minderen? Of weten anderen hier het antwoord op?
    Groetjes,
    Vicky

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Vicky, omdat je met 3 steken begint, en de sjaal al breiende steeds groter wordt (ajour hoeft ook niet, gewoon recht of tricotsteek is ook heel erg mooi) kun je zelf beslissen hoe groot je hem wilt maken. Ik ben gestopt toen ik dacht dat hij groot genoeg was, maar nu denk ik er over om er misschien nog een rand aan te haken, zodat hij nog net ietsje groter wordt. Nogmaals, je breit van klein naar groot! Je meerderingen zitten aan de zijranden (elke keer 1) en in het midden (2).

      Verwijderen
  15. Hallo Lupineke,

    Vond de sjaal op blij dat ik brei en heb hem overgenomen in een Word document. Ga binnenkort je blog nog wat beter bekijken!
    Groetjes, Anne Marie

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...