maandag 6 augustus 2012

Pruimentaartje zonder suiker

Willen jullie het recept van het pruimentaartje?
Tuurlijk, hier komt het ;)!

Benodigdheden:
·         1 pakje diepvries bladerdeeg
·         1 vlaai-bakvorm, ingevet met boter
·         ½ liter melk
·         40 gr custard
·         flinke scheut rijststroop
·         kleine kilo rijpe pruimen
·         agavesiroop
·         kaneel
·         vanillepoeder of -druppels
·         1 zakje Marmello 1 (geleerpoeder)
·         Steviadruppels

·         Werkwijze:

·         Was de pruimen, haal de pitten er uit en snijd ze in grove stukken. Kook de pruimen flink door totdat ze goed zacht zijn. Roer een beetje kaneel en vanillepoeder (of vanilledruppels) door het mengsel. Laat afkoelen.

·         Laat ondertussen de plakjes bladerdeeg ontdooien. Strooi wat bloem op je werkblad, haal de plastic folietjes van de plakjes bladerdeeg en leg ze alle tien bovenop elkaar op de bloem. Keer dit pakketje vervolgens om zodat er ook bloem aan de bovenkant komt te zitten, en rol met een deegrol de bladerdeeg uit tot een grote plak die past in je bakvorm. Schik de plak in de vorm en prik er met een vork wat gaatjes in.


·         Kook de custard volgens de gebruiksaanwijzing die op het pak staat. Voeg in plaats van suiker een flinke scheut rijststroop toe aan de custerdbloem. Kook de pudding even goed door en strijk het daarna op de bladerdeegbodem uit. Ik heb niet alle pudding gebruikt zodat de laag  niet al te dik werd.


·         Meng een flinke scheut agavesiroop door de afgekoelde pruimen. Proef even of je het zoet genoeg vind. Zo niet, roer er dan nog wat druppels steviaconcentraat door totdat je tevreden bent. Roer het zakje Marmellopoeder door de pruimen. Breng het pruimenmengsel opnieuw aan de kook en laat een paar minuten doorkoken. Giet de ontstane jam nu op de custardlaag. Rol de randjes bladerdeeg die over de bakvorm uitsteken op over de pruimenlaag, zodat het er decoratief uitziet.


·         Bak de pruimenvlaai ca 20 minuten in een voorverwarmde oven op ca 220˚C. En als laatste: laten afkoelen en lekker opeten!! Ook heerlijk met wat lobbig geklopte slagroom met een scheutje gembersiroop er door…
Jammie!!


En tja… het taartje was bijna op, voordat ik in de gaten kreeg, dat ik er geen foto van gemaakt had… 
Dom dom!!

Gelukkig was er nog een laatste stukje wat snel op de foto kon J!
Morgen bakken we er weer één!!

23 opmerkingen:

  1. Smulpaap! Wat ben je toch een fantastische kookster en bakster, eigenlijk moet dat ster met vette letters! Geniet er maar van, knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo dat ziet er lekker uit.
    Pruimen heb ik hier niet ,maar wel bosbessen daat ga ik het eens mee proberen.
    Lijkt me ook wel wat.
    Groetjes Albèrtje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tjonge,het water loopt me in de mond!!!
    Geen pruimenboom hier,maar ga vanmiddag blauwe bessen plukken.
    Gaat vast lukken,zo'n taart met bl. bessen.
    En dan lekker opeten-smullen maar!
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat ziet er lekker uit!! Ga ik ook eens proberen, hoewel ik niet weet wat stevia druppels zijn, en ook nog nooit agave siroop heb gebruikt.
    groetjes, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In dit logje staat alles op een rijtje:
      http://lupineke.blogspot.nl/2011/02/stroopjes-siroopjes-en-andere.html
      Je vind hier alle natuurlijke zoetmiddelen die suiker kunnen vervangen!

      Verwijderen
  5. Ziet er lekker uit, en lijkt me niet zo moeilijk.
    Spijtig genoeg geen pruimenboom, maar vorig jaar kreeg ik van de overbuurman.
    Dus misschien dan wel.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een heerlijk recept. Weer eens iets anders..... Ik heb wel een pruimen boom, maar de pruimen zijn nog lang niet rijp. Wel heb ik nog veel pruimen van vorig jaar in de diepvries. Die ga ik hier voor gebruiken....
    Wat past die foto van de pruimen prachtig bij je lupinen.... Groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ziet er heerlijk uit maar onze pruimenboom heeft maar 2 pruimen. Gelukkig is er markt op woensdag en hij heeft vast wel wat.
    Fijne dag
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gisteren dacht ik, mmm Lupineke's pruimentaart lijkt me een lekker toetje, moet dat eens op internet opzoeken....... en ja dan geef je ons zomaar een heerlijk recept.Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mmmmh, lekker. Hoeveel druppels stevia heb je gebruikt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, 'k heb ongeveer drie keer 'gestrooid', of hoe je dat ook wil noemen... geen idee hoeveel druppeltjes er dan uit komen.. Dat gaat bij mij meestal uit de losse pols! Gewoon je eigen smaak volgen, omdat de pruimenjam nog koud is kun je makkelijk proeven.

      Verwijderen
  10. Heerlijk lijkt me dit! Dank je wel voor het recept en het linkje naar je vorige berichtje over de suikervervangers.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dank je wel, heerlijk...ben dol op pruimentaart! In Frankrijk zag ik trouwens al veel producten met stevia. Ook bv limonadesiroop! gat in de markt lijkt het wel. Liefs, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ons pruimenboompje had dit jaar helaas geen pruimen. Vorig jaar heb ik een Italiaanse pruimentaart gemaakt van de pruimen die toen wel uit eigen tuin kwamen. Een beetje cake-achtig en ook heel lekker. Misschien plaats ik het eerdaags nog. Bedankt voor jouw recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jammie. Een recept om te bewaren en snel te proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een idee. Ik heb vanmorgen pruimenjam gemaakt van de pruimen die de buurvrouw gisteren kwam brengen. Nu ik naar jou taartje kijk heb ik spijt dat ik ze allemaal gebruikt heb. Nog maar even langs bij de buuf :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Bedankt voor je berichtje over suikervervangers. Nu ga ik zeker weer wat meer proberen te bakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. mmmm.. Deze taart ziet er heerlijk uit en lijkt me nog leuk om te maken ook! Ik ga 'm zeker eens proberen! Leuk!

    Liefs, Annabel
    http://annabelhappylifetime.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen

  17. Goedendag

    Uw blog heeft, dankzij de kwaliteit van de recepten, onze aandacht weten te trekken.

    We zouden het op prijs stellen mocht u hem op Ptitchef.com inschrijven zodat we hem in ons bestand kunnen opnemen.

    Petitchef is een gids die naar de beste culinaire websites verwijst. Meerdere honderden blogs hebben zich reeds geregistreerd en kunnen hun website dankzij Ptitchef aanprijzen.

    Indien u zich op Ptitchef wenst in te schrijven, kan u naar http://nl.petitchef.com/?obj=front&action=site_ajout_form surfen of naar http://nl.petitchef.com om vervolgens op “Uw eigen blog toevoegen” te klikken in de balk bovenaan.

    Met vriendelijke groeten

    Vincent

    http://nl.petitchef.com

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...