dinsdag 27 november 2012

Oh, Kom er eens kijken..!


… is de titel van een geweldig leuk Sinterklaasboek, wat al jaren bij Lupineke in de kast staat. Gelukkig nog steeds te verkrijgen, want veel écht leuke Sinterklaasboeken blijken over het algemeen maar een paar jaar in de boekhandels te verkrijgen te zijn..

Dit boekje, gemaakt door Catharina Fredriks en Ietje Rijnsburger, mag van mij onder de noemer schattig! En staat dus ook dit jaar weer, in deze donkere dagen voor 5 december, op de kast vanwege de mooie illustraties en het leuke verhaaltje.


Het boek is in eerste instantie uitgegeven door de SchoolTV en werd een aantal jaar geleden uitgezonden voor groep 1 en 2.


De uitgave die nu te koop is, is uitgegeven door Uitgeverij Ploegsma en bevat tevens de dvd met deze schoolteevee serie. En dat voor € 14,95!

Over het verhaaltje…
Het is een lief verhaaltje over een kleine das, die vanuit zijn holletje in het donkere bos Sint en zijn Piet voorbij ziet komen met een zak vol pepernoten. Die pepernoten, daar gaat het verhaaltje over, want uit de zak, waar een klein gaatje in zit, verliest Zwarte Piet per ongelijk wat pepernootjes. 


Kleine das ruikt die nootjes en gaat op onderzoek uit… Hij komt er, na een speurtocht door het bos,  op een heel leuke manier achter, dat als je iets in je schoen doet, je dan die overheerlijke pepernoten zo maar kan krijgen!
En zo ontspint zich een klein verhaaltje over de capriolen die kleine das moet uithalen om aan een schoen en een wortel te komen..!


Hoe het afloopt? Heel lief natuurlijk: het gulzige dasje wordt per ongeluk meegenomen in de zak van Zwarte Piet, die daar natuurlijk al snel achter komt. Natuurlijk brengen Sinterklaas en Zwarte Piet kleine das weer terug naar zijn holletje, waar hij van Piet een grote berg pepernootjes krijgt.. Eind goed, al goed!
Het hele verhaaltje wordt beschreven vanuit het perspectief van kleine das, wat het erg aandoenlijk maakt en heel erg geschikt voor jonge kinderen.
Geen ingewikkelde problemen, geen enge situaties, nee, een heerlijk en lief verhaal wat voor jonge kinderen heel herkenbaar is…

Want… wie is er nou níet dol op pepernoten J?



14 opmerkingen:

  1. Sfeervolle mooie boeken zijn er helaas maar weinig. Veel plezier ermee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, wat een lief verhaal moet dat zijn. Enne wat leuk dat je weer online bent met mooie, interessante en soms ook lekkere (courgette recepten, aarbeienlikeur, mmmm) berichtjes! Groetjes, Lindy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oo wat een prachtige plaatjes heeft dit boek, leuk verhaal wij hebben ook altijd voorgelezen met Sinterklaas zo gezellig. Genieten he deze tijd groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hè wat een gezellig boek en wat lekker vanouds dat jij het weer beschrijft lieve Gr. Marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  5. jaaaaaaa...hier ook helemaal favoriet! Weet je...ik viel als een blok voor de mooie tekeningen omdat het precies afgebeeld is zoals ik vroeger als kind Sinterklaas ervaarde.Dat maanlicht, dat mooie blauw en niet teveel Sint als je begrijpt wat ik bedoel. Sint heeft in dit boek nog iets mysterieus en dat mag van mij best! ;) Fijn dat je het laat zien want voor de mensen die het nog niet kennen idd een aanrader! Liefs, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt Petra, ik ben het helemaal met je eens! Ik dacht al dat jij het ook zou kennen ;)! Ik wed dat jouw kleine man het ook een geweldig boek vind..!

      Verwijderen
  6. Dit boekje ken ik niet maar het ziet er schattig uit. Zulke mooie plaatjes.
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh ja,dit is zo'n leuk boek en zulke mooie tekeningen erbij.
    Leuk,dat het nog te koop is-moet maar eens óp jacht' voor mijn kleindochter.
    Je vloer is mooi geworden en al het harde werken waard!
    gezellige feestdagen!
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Schattig verhaaltje en mooie plaatjes en wie is er nu niet gek op pepernoten...... ehhhh ikke ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik geniet dit jaar weer extra met 4 kleinkind-gelovigen. Mooi dit boek. Ook bij de aankomst van sint in Roermond (ze waren erbij) was er gedoe met pepernoten en sinterklaasgeld. Er zijn daar stickers uitgedeeld die op muntjes geplakt konden worden. De kinderen hebben daarvan gemaakt: doe die muntjes in de schoen en je krijgt er pepernoten voor terug. Laat dat nou ook werken :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh, ik kom niet kijken... ik blijf kijken. Heerlijk he, deze gezellige tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een heerlijk boek Lupineke, ik kende het niet. Vandaag heb ik mijn Zeeuwseknop bakboek opgehaald. Het is niet voor Sinterklaas, maar ik had nog een bon van mijn verjaardag, goed besteed dus. Fijne avond, lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een lief verhaaltje! Mooie plaatjes, het is een gezellige tijd zo met de Sint in aantocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuke sinterklaas post heb je over dit boekje gemaakt.Heerlijke tijd hé.
    Ik heb ontzettend moeten lachen om je vorige post. Maar ik neem mijn petje voor je af.
    KNAP WERK HOOR!!!. ZIET ER PRACHTIG UIT.
    Nog een fijne avond lieve groet Nelly

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...