vrijdag 30 november 2012

Project “de Zeeuwse visserstruien”

In vroeger tijden, toen de Zeeuwse eilanden nog niet door bruggen, tunnels en stormvloedkering met elkaar verbonden waren, was elk eiland een eigen, onafhankelijk levend geheel en kon het contact met de andere eilanden alleen maar plaatsvinden door middel van veerdiensten. Vele plaatsen en namen getuigen hier nog van..


Voor die eilandbewoners was het dan ook een hele onderneming om een reis naar een ander eiland, laat staan het ‘vasteland’ te maken! Het werd zeker wel gedaan, maar vergde veel tijd en redelijk afzien! Het zal dan ook geen verwondering wekken dat de leefwijze en cultuur op de Zeeuwse eilanden jarenlang hetzelfde is gebleven, weinig beïnvloed door invloeden van buitenaf!

Uiteraard had elk eiland ook zijn eigen visserdorp(en). De vissers leefden van voornamelijk de haring- en garnalenvangst, maar ook van de kweek van oesters en mosselen. In tegenstelling tot de eilandbewoners kwamen de vissermannen wel regelmatig in contact kwamen  met de ‘grote wijde wereld’! 


De bekendste Zeeuwse vissersplaatsen waren: Arnemuiden, Yerseke, Tholen, Breskens, Philippine, Cadzand, Veere, Brouwershaven en Vlissingen. Nog steeds hebben een aantal van deze plaatsen een eigen vissersvloot. 


Maar, hadden de vissers uit deze plaatsjes ook een eigen visserstrui? Dat is de vraag, die vriendin Anna en ik onszelf stelden.

Over Arnemuiden hoefden we niet te twijfelen, de Arnemuidse visserstrui staat, mede dankzij Jeanet Jaffari uit Arnemuiden, momenteel weer volop in de belangstelling. 



Het visserstruienproject dat in dit dorp uitgevoerd werd, resulteerde niet alleen in de herwaardering voor de visserstrui met het specifieke patroon uit Arnemuiden, maar binnenkort is hij ook 'gewoon' bij Jeanet in de winkel te koop! Super!!

fotograaf: Louis Drent

Al filosoferend vroegen we ons af, hoe het zat met de overige vissersdorpen in Zeeland.. Hadden díe dan geen eigen truien in het verleden?
En zo ja… wat voor visserstruien droegen de vissers uit Breskens dan? Of uit Yerseke?
Waren daar überhaupt wel eigen truien, of droeg met gebreide truien met patronen die afgeleid waren van andere vissersdorpen?

We besloten op onderzoek uit te gaan en doopten ons project: “Het Zeeuwse visserstruien-project”! 


Anna heeft inmiddels ontzettend veel werk verzet en via diverse bronnen een groot aantal oude foto’s opgesnord, waarop vissers te zien zijn met originele gebreide visserstruien aan. Probleem waar we tegenaan lopen is dat de kwaliteit van de foto’s vaak dermate slecht is, dat het moeilijk te zien is welk patroon de truien hebben…

Ook heeft er een interview gestaan in de Thoolse Eendrachtsbode, waarin Anna een oproepje heeft gedaan. 


Er zijn diverse reacties gekomen, waardoor nu duidelijk is geworden dat ook Tholen een ‘eigen’ visserstrui had. Er is er zelfs een authentiek exemplaar boven water gekomen via De Meesstoof.


Ook landelijk blijkt er een herwaardering te zijn voor de visserstrui, want ook Berthi plaatste een post waarin een oproep gedaan werd naar meer info over deze specifieke gebreide trui en met zijn unieke patronen, omdat er een nieuw boek over de visserstruien in de maak is...


En…  terwijl je zo bezig bent met dit alles, kom je er vanzelf achter, dat het gebruik van de specifieke patronen per vissersdorp helemaal niet zo strikt afgebakend was als wij nu denken..

Vissers waren buitengewoon mobiel, en hadden veel contacten met vissers uit andere dorpen, zelfs heel erg veel met Engeland en de Shetlands. Vissers trouwden ook in, in andere dorpen..

En wat te denken van de vissersvrouwen, die de truien breiden? Ook zij wilden met de mode meegaan, als ze iets zagen wat ze leuk of bijzonder vonden, dan breiden ze dat ook voor hun eigen man! 


Kortom: we komen allerlei interessants tegen, waarbij steeds meer duidelijk wordt hoeveel we nog niet weten!! Speciaal voor dit doel heeft Anna een nieuw blog gemaakt: Zeeuwse Visserstruien!


Mochten er mensen zijn, die meer informatie hebben over gebreide visserstruien uit de Zeeuwse  vissersdorpen van toen, dan horen we dat graag!

Mailadres voor dit project is:


19 opmerkingen:

  1. Wat een mooie kaarten van vroeger heb je.Die stoere schipper met pet op en pijp in de mond doet me denken aan mijn Vader.Alleen had hij een coaster en geen vissersboot.Wel had hij een visserstrui,alleen weet ik niet waar deze gekocht is,want hij kwam in zowel Zeeland als in Engeland.
    De foto met die 'stoere' mannen op hun motor is ook schitterend!
    succes met jullie zoektocht.Ben zeer benieuwd naar het nieuwe boek en je houdt ons ook op de hoogte?
    zonnige dag
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is nog een heel uitgezoek... maar wel heel leuk om te lezen. Het viel mij op dat de vrouwen ook wel heel stoer zijn zo met die lieslaarzen...

    Fijn weekend,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk en interessant onderwerp om onderzoek naar te doen. Spelen jullie de gevonden informatie door naar Stella om opgenomen te worden in het nieuwe boek, of gaan jullie er zelf iets mee doen? Fijn weekend, lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anna heeft hierover contact met Stella, maar hoogstwaarschijnlijk komt het nieuwe boek voor ons project te vroeg op de markt. De plannen voor het boek zijn namelijk al in een vergevorderd stadium. Maar.. mochten we echt leuke ontdekkingen doen dan kunnen we altijd nog een bijlage, of misschien zelfs een eigen uitgave maken!

      Verwijderen
  4. Wat een leuk initiatief. Ik heb nog altijd spijt dat ik destijds het boek van Cantecleer niet gekocht heb... En... vanuit Het Westland was het vroeger ook een heel gedoe om de Zuid Hollandse eilanden te bereiken. Wij trokken voor een bezoekje aan Middelharnis een dag uit...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk en dat boek lijkt mij echt te gek! Zo'n echte trui lijkt mij wel iets voor jouw DH en mijn DP! Fijn weekend, knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat ontzettend leuk en intrigerend hoe dit project is ontstaan en er dus wel degelijk zoiets heeft bestaan als een eigen trui per dorp. Met belangstelling ga ik dit volgen ;-) Leuk weer je blog te lezen Stefanie.
    groetjes,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel, heel erg leuk, dat word genieten!
    lieve groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk en wat een zoektocht, leuk projekt ik hoor graag hoe het verder gaat.
    Groet Albèrtje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat hebben jullie weer veel moeite gedaan om goed gedocumenteerd voor de dag te komen,
    Ik zal bij familie in Yerseke ook eens aandacht vragen voor je Log...wie weet of ze nog iets bewaard hebben....maar ik betwijfel het wel want die Bin zoo schoone en opruumerig vort mit die ouwe rommel ik hoor het ze zo zeggen.
    groetjes van LIES

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha ha, dat is nou precies het probleem waar we tegenaan lopen Lies! Waarschijnlijk werden de versleten truien tot op de laatste centimeter nog gebruikt als poetsdoek of zo, maar bewaren... helaas!!

      Verwijderen
  10. Wat ontzettend leuk om te lezen zeg, en wat een werk hebben jullie verzet. Ik heb dat blauwe boek gehad, misschien heb ik het nog wel ergens in een doos zitten. Gaat het verder weer goed met je? Fijn weekend, groetjes, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ha Lies jij was zo lief voor mij. Om te kijken als je ergens kwam voor dit boek. En nu heb ik het ook in mijn bezit waar ik heel erg blij mee ben. Ja Lupineke je weet zo is Lies. Die denk altijd aan een ander. Heerlijk log ik heb genoten.

    Waar mijn schoonmoeder woont staat er ook in MIDDELHARNIS.

    Bedankt voor dit leuke log. Fijn weekend José

    BeantwoordenVerwijderen
  12. wat een mooie oude foto's! en wat leuk ...jullie project! ben meteen eens gaan googlen naar de Scheveningse visserstrui ;)en ja hoor...die is er ook! mijn plan is nog steeds om een visserstrui voor onze kleine man te gaan breien..ik vind ze heel stoer! Leuk hoor om dit zo te onderzoeken en wie weet...een boekje van jullie hand?! Liefs, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuk om dit te lezen en nog leuker...volgens mij ben je aan de beterende hand, fijn.
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Visserstruien zijn bijzonder omdat alle steken iets anders betekenen. Tenminste dat weet ik van de Schotse visserstrui.
    Succes met jullie project.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. wat een interessant project! veel succes met het verder vergaren van informatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. ik moet steeds opnieuw even kijken naar de Foto Binnenvarende visserschepen waar je de vrouwen in klederdracht op de rug ziet...

    Voor mij zijn het Tante Kee en Tante Leu...............ze zouden het echt geweest kunnen zijn !!! Tante Leu maakte zich verdienstelijk met het
    Stijselen en plooien van van Mutsen !! LIES

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Het lijkt me logisch dat er niet maar één patroon in één dorp gebreid werd. Stel je voor zeg: vader, opa, pakweg 3 zonen en nog wat kleinzonen. Daar allemaal dezelfde trui voor breien? Natuurlijk zochten brei(st)ers in het verleden ook naar afwisseling. Daarom dat je overal dezelfde patronen en ietsje andere ziet. Dat maakt ze niet minder interessant hoor. Ik wens jullie veel plezier met het project.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...