zondag 16 december 2012

Adventskalenders

Advent… tijd van verwachting!
Maar, hoe geef je dit met jonge kinderen vorm?

Een Adventskalender is een bijzondere manier om elke dag ‘af te strepen’ op weg naar Kerstmis.
Elke dag een luikje openen.. te beginnen op de eerste Adventszondag!
Jaren lang was het een goede traditie binnen Huize Lupineke…


Vele hebben er dan ook aan de muur in de woonkamer gehangen in de afgelopen jaren tijdens de Adventstijd, zodat de kinderen luikje voor luikje de dagen konden aftellen tot kerstmis...
Een lief ritueel dat altijd weer een klein moment van bezinning bracht in de drukke tijden tot Kerstavond..


Een van de leukste kalenders die we ooit gehad hebben, was een ronde en kwam uit Duitsland. 

Niet verwonderlijk overigens, want de traditie om via een kalender de dagen af te tellen is van Lutherse afkomst uit de 19e eeuw. Dat verklaart ook waarom je in Duitsland en Oostenrijk nog altijd heel veel adventskalenders vindt! Het aftellen via een adventskalender is in ons eigen landje overigens nooit zo massaal de gewoonte geworden als bij onze Oosterburen.


Maar, waarom was die ronde nou zo leuk? Omdat er geen cijfertjes op stonden en er dagelijks twee hokjes geopend konden worden. Eerst een kaarsje onder de boomwortels. Daarachter was dan een afbeelding die bovenin de adventskalender terugkwam. Dat hokje kon dan ook nog open… twee kinderen elke dag gelukkig!!

Overigens kochten we heus niet elk jaar een nieuwe kalender..! Vaak bewaarde ik de kalenders en werden ze na een paar jaar ‘hergebruikt’: plakte ik de hokjes heel licht dicht met goedkope prittstift, en hadden de kinderen weer vier weken plezier!


Er is veel verschil in de kalenders die aangeboden worden. Je merkt dat er diverse stromingen terug te vinden zijn. Bijvoorbeeld de afbeeldingen die echt met het oude Bethlehem te maken hebben..




Altijd mooi zijn de Adventskalenders met winterafbeeldingen.






Of dorpjes in de sneeuw...




Hoofdthema is vaak het geboortetafereel.





Maar ook zie je regelmatig zelfgemaakte Adventskalenders. Op heel bijzondere wijze vormgegeven!


Elke dag een nootje openmaken waar een klein geschenkje in zit…



Elke dag een lichtje aansteken in de adventsspiraal… op verschillende wijzen mogelijk..


Elke dag een tasje openmaken waarin je een klein cadeautje vind…


Hetzelfde bij dit prachtig geknutselde 'peperkoekenhuis'!

Vorig jaar op de Noorse Kerstmarkt in Rotterdam hing ook een Adventsquilt! De hokjes zijn zakjes waar een aardigheidje in gestopt kan worden. Wat een leuk idee!


In de adventstijd van dit jaar, 2012, zijn we al weer aan zijn derde zondag toe! Mocht je nog inspiratie willen opdoen om voor volgend jaar zelf een Adventskalender te gaan maken? Op het www, waar alle afbeeldingen vandaan komen (met dank aan alle onbekende knutselaars en fotografen!) zie je de leukste mogelijkheden voorbij komen!

Enne, zelf nog wat gevonden Lupineke?
Ja.. een geweldig leuk borduurtje, waar ik zo aan zou willen beginnen!

Ik hoop maar, dat de maakster het goed vind dat ik hem op mijn blog zet!

Iedereen heel fijne derde Adventszondag toegewenst!


14 opmerkingen:

  1. Wat zijn er veel soorten adventskalenders en ook hele mooie!
    Dat 3luik met de stal in het midden heb ik ook (gehad,geen idee of het nog ergens hier ligt).En het vierkante heb ik eens op de kleuterschool uitgedeeld.
    Met onze kinderen hebben we ook de adventskalender gebruikt,steeds dezelfde,en dan met 3 kinderen was het moeilijk-omstebeurt,zoals de oudste dan zei.
    Jullie ook een goede 3e adventszondag.
    groetjes,truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lupineke, ik geef je een linkje naar mijn adventsquilt.
    http://nuttigenfraai.blogspot.nl/2011/12/twelve-days-of-christmas.html
    ik maakte hem tien jaar geleden en misschien is hij zelfs nog ouder. Hij hangt nog steeds ieder jaar in december. Voorheen bij web-log had ik er meerdere blogjes over geschreven en waren er dus ook meer foto's van. Helaas, je zult het met deze ene afbeelding moeten doen. De luikjes kunnen open en daarachter zit een borduurwerkje wat met kerst, advent òf the twelve days of Christmas te maken heeft.
    Een mooie aanvulling op jouw adventsblog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jeetje, wat mooi Marcella! Heel bijzonder en creatief, wat leuk moet dat zijn geweest om hem te maken! Inderdaad een mooie aanvulling, dank je!!

      Verwijderen
  3. Ja, ik heb ook wat met adventskalenders. Haast ieder jaar hebben we er wel één. Al wordt het steeds moeilijker er te vinden waar niet meteen ook snoep bij zit.
    Ik denk dat ik het zo leuk vind, omdat we thuis ook altijd een adventskalender hadden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. voor mij zijn het mooie herinneringen, dank je wel

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In Zweden hoort de kalender bij het advents televisieprogramma. In ieder geval toen mijn kinderen klein waren, zij zijn er ook mee groot geworden.Wat laat je een mooie verzameling zien.
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk Lupineke, mooie exemplaren laat je zien. Hier kwam er elk jaar dezelfde tevoorschijn, ik drukte de luikjes ook gewoon weer dicht. Jammer eigenlijk want anders hadden we nu een mooie verzameling gehad.
    Fijne avond, lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat een prachtige kalenders laat jij hier zien! wij hebben er een paar van gehad en ook nog een paar andere. Leuk om steeds een luikje te openen. Die walnootketting vind ik ook erg leuk. Lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuke kalenders zeg, en die te borduren kalender is ook geweldig. Ik heb ook erg goede herinneringen aan de luikjes openen. En als reactie op je beinaaldenpost (en ik zie niet hoe ik je kan mailen) als je belangstelling hebt heb ik nog een redelijk volledige set knit pro naalden met verwisselbare punten, rondbreinaalden dus. Geen idee meer hoe ik aan een dubbele set kom. Laat het me maar even weten als je wilt. groetjes, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wow, super Gerda!! Ik ga je mailen :)!

      Verwijderen
    2. Hi hi, kan jouw mailadres ook niet vinden... hier is de mijne: lupinekes.blog@gmail.com
      Ik hoor graag van je!

      Verwijderen
  9. Wat een mooie komen voorbij, bij mij roept het ook herinneringen op. Heel herkenbaar.

    Die geborduurde vind ik prachtig, maar wat een werk. Heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik kan me van vroeger wel nog de adventskrans herinneren. Die vergaten we dan altijd de eerste keer. Dat betekende de tweede zondag 2 kaarsen aansteken!
    Wat een mooie kalenders laat je zien! Ik heb er een paar gequilt jaren geleden maar die blijven tegenwoordig in de kast. Liever lui dan moe noemen ze dat :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een prachtige post heb je weer gemaakt. En wat een mooie komen er voorbij.
    Die geborduurde vind ik ook heel mooi. Maar daar zitten heel wat uurtjes in, heeft Lupineke wel zoveel tijd????
    Fijne week lieve groet Nelly

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...