donderdag 6 december 2012

Nieuw Schots Wandtapijt met Zeeuws tintje: ‘The ‘Diaspora’!

Wandtapijten hebben in het Zeeuws verleden een prominente rol gespeeld.
Als je de geschiedenis induikt, dan kom je allereerst uit bij de zes prachtige Zeeuwse wandtapijten
uit ca 1600. Na een grondige restauratie hangen deze unieke pronkstukken al weer jaren in het Zeeuws Museum in Middelburg. Mocht je de kans krijgen om ze te bekijken.. zeker doen!!


Maar.. er is meer!

“Door ons gedaen” is de titel van een unieke merklap van 125 meter lang, die in het jaar 2000 (‘Het jaar van het Textiel’!) door 243 vrouwen en mannen uit Zeeland geborduurd is. Een wandtapijt, dat nog steeds heel de wereld rond gaat en tentoongesteld wordt!


En dan vorig jaar nog, toen werd in de Nieuwe Kerk te Middelburg het wandtapijt ingewijd, wat door leden van de kerk geborduurd werd onder leiding van JanPeter Muilwijk. En prachtig wandtapijt met Bijbelse voorstellingen..  een echt blikvanger in de kerk!


Lupineke was samen met Lies op 26 februari 2012 bij de officiële inwijding in de Nieuwe Kerk… klik hier!


Maar… er staat een nieuw initiatief op stapel! 
Een initiatief, waarbij Lupineke een heel klein tipje van de sluier mag oplichten…!
Dit keer is er geen Zeeuws initiatief, maar een Schots. Maar wel eentje, met een Zeeuws tintje! Wat is er namelijk het geval…

Een aantal jaar geleden werd in Schotland een wandtapijt geborduurd met als thema de Battle of Prestonpans.
Dit unieke wandtapijt, gebaseerd op het beroemde wandtapijt van Bayeux, bestaat uit 104 panelen en verhaalt over de beroemde veldslag bij het plaatsje Prestonpans, waar de Schotten hun enige en laatste overwinning boekten op de Engelsen tijdens de Schotse opstand.



Nadat dit prachtige wandtapijt af was en een glorieuze expositietoer maakte, werden er plannen ontwikkeld voor maken een nieuw tapijt. Het thema hiervan is de Schotse diaspora. 

En… nu komt Veere in beeld..!
Want wat was namelijk het geval: al sinds 1440 zijn er betrekkingen tussen Veere en Schotland. Toen trouwde namelijk Wolfert VI van Borssele en Heer van Veere, met Mary Stuart, dochter van de Schotse koning. Het gevolg hiervan was, dat Veere exclusief de stapelplaats werd van de Schotse wolhandel. 

Beeld van Wolfert van Borssele VI op het Veerse Stadhuis

Waardoor er eeuwenlang wederzijdse betrekkingen hebben plaatsvonden en er een groot deel van de Veerse bevolking uit Schotten kwam te bestaan! Meer hierover kun je hier lezen!



Onlangs werden Museum ‘de Schotse Huizen’ en de 'Stichting Veere Schotland' benaderd door de Schotse organisatie van het nieuw te maken wandtapijt met de vraag, of het zij interesse hadden om mee te willen werken aan dit nieuwe initiatief. Er worden namelijk panelen voorbereid waarin ook de handelsbetrekkingen met Veere aan bod komen. Natuurlijk reageerden zowel Museum als Stichting enthousiast op dit verzoek! 


Na de eerste uitwisselingen komt nu de volgende stap, en gaan de organisatoren op zoek naar ‘Veerse’ borduursters die mee willen werken aan dit project! Gisteren kwam Hanneke de Vroe van het museum tijdens het Handwerkcafe een oproep doen voor dit borduurproject. Iedereen die geïnteresseerd is en mee wil borduren, wordt van harte uitgenodigd om zich aan te melden!

Zaterdag 15 december zullen twee dames van de Schotse organisatie naar Museum de Schotse Huizen komen om tijdens een half uur durende bijeenkomst kennis te maken en meer informatie te geven over het project. Wil je daar bij zijn en/of mee gaan doen als borduurster? Dan ben je van harte welkom om 14.30 uur in het Handwerkcafe in de Schotse Huizen!

Voor meer info kun je via dit mailadres contact opnemen: handwerkcafeschotsehuizen@gmail.com


15 opmerkingen:

  1. Wat een interessant verhaal. En leuk dat die betrekkingen al bijna 600 jaar bestaan. Ik wens jullie allemaal veel succes met het borduren!
    Groetjes, Marjo B-W

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een interessante blog vandaag! Als ik Zeeuwse was en in Veere zou wonen, dan kwam ik ook borduren! Ik heb alle Zeeuwse projecten waar je het over hebt, gezien. Die in de kerk in Middelburg alleen in wording. Wat wordt er in jouw provincie veel geborduurd. Zijn er in Biddinghuizen niet ook mensen bezig met een soortgelijk borduurproject over de zuiderzeepolders?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Mieke, daar weet ikzelf niks van, maar het klinkt erg interessant.. leuk om er eens naar te informeren!! Dank voor de tip!

      Verwijderen
  3. Wat een leuk en mooi projekt gaan jullie daar in Veere doen!
    Hou je ons op de hoogte van de vorderingen?
    Doe jij ook mee?
    Heel veel succes en borduurplezier.
    gezellige dag
    groetjes,Truus uit(een zonnig wit)Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Truus,
      ik zou erg graag mee willen doen, maar.. of dat ook haalbaar is? Momenteel lopen er zo veel projecten, dat ik moet oppassen dat het me niet te veel wordt! Zowel het inventariseren van de kleding van Het Walchers Costuum, als het visserstruienproject, als ook mijn bijna-nieuwe baan (nog even spannend of en hoe het doorgaat!) vragen veel tijd en aandacht!

      Verwijderen
  4. Was ik nu maar een Zeeuwse en woonde ik vlak bij jou, dan zou ik wat graag mee hebben gedaan, maar ik denk dat er genoeg leuke en goede borduursters in het Zeeuwse land wonen die graag mee willen doen! Veel plezier dus met je steekjes meis! Knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Helemaal geweldig! Helaas woon ik een beetje te ver weg om mee te doen... maar ik volg alle ontwikkelingen. Wat een activiteiten daar in Zeeland!! Fijne dag en groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk!!! In de boeken van Dorothy Dunnett (The house of Niccolo) komt Veere regelmatig ter sprake aangezien het precies in die tijd speelt. Zeker een aanrader! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marjan, wat een leuke tip, ik ken de boeken niet, maar ga meteen kijken of ik ze kan vinden! En bovendien lees ik graag Engelse boeken, dus extra leuk!!

      Verwijderen
  7. Hej Lupineke, het lijkt wel of het allemaal op Walcheren gebeurd, dit is ook weer erg interessant. Leuk dat je daar een bijdrage aan gaat leveren. Je houdt ons wel op de hoogte. Veel plezier alvast met één en ander. Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldig idee...blijf het volgen !!! Licia H

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wat een mooi initiatief! Als ik nou iets dichterbij zou wonen zou ik zo mee komne borduren. Maar ja..tis net te ver weg dus borduur ik hier maar verder aan een Kerstborduurtje! Lieve groet, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat interessant Lupineke. Men denkt dat betrekkingen pas wereldwijd werden met de komst van 't WWW, maar niets is minder waar. Het komt wel voor iedereen een heel stuk makkelijker dichterbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een spannend initiatief! Ik ga zeker je berichten daarover volgen, jammer dat ik niet op Walcheren woon. Er is inderdaad in Flevoland een prachtig groot kleed geborduurd. Hier http://www.deflevowand.nl/panorama/ kun je er alles over lezen. Wij gaan er met de handwerkcommissie van de Vrouwen van Nu een bezoek brengen!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...